Het gewicht van de Formule 1-bolides is al sinds het begin van het vorige Formule 1-seizoen een van de onderwerpen van gesprek. Samen met porpoising was het een van de grote problemen waar verschillende renstallen tegenaan liepen bij hun nieuwe bolides.
Zo zagen we dit jaar bij de presentaties al dat veel verschillende teams drastische maatregelen namen en delen van hun nieuwe F1-bolide ongeverfd lieten. Mercedes spande de kroon, want zij namen het verfloze zwarte carbon als uitgangspunt voor hun nieuwe livery.
Anderen bekeken ook:
Ondergewicht
Bij Alpine bevindt men zichzelf dit jaar echter in een luxepositie, want de A523 heeft last van... ondergewicht! Het team zal aan het begin van het seizoen dan ook ballast toe moeten gaan voegen aan haar bolide, zodat deze voldoet aan de richtlijnen voor het minimumgewicht.
Technisch directeur Matt Harman vertelt aan onder meer RacingNews365 hoe het zover is gekomen. "We hadden het prima gevonden als de regel voor het minimumgewicht was verlaagd naar 796 kilogram", zo doelt hij op het feit dat dit werd overwogen door de FIA, maar er uiteindelijk een streep ging door het idee. Het minimumgewicht staat daarom nog steeds op 798 kilo.
"Het mooi aan dit ondergewicht is dat we dat extra gewicht in kunnen zetten voor een betere performance. We hebben ideeën, veel dingen die we met de die extra massa zouden kunnen doen. Het is belangrijk dat we niet in hetzelfde parket als vorig jaar terecht komen, want daardoor ben je gewoon gelimiteerd in wat je kan doen, gelimiteerd in wat voor leuke dingen je op de auto kan zetten om voor een betere balans te zorgen."
Trend
Dat we veel teams zien die delen van de wagen zwart laten, om zo te besparen op het gewicht van verf, is volgens Harman een trend. De teams willen simpelweg elke mogelijke gram inzetten voor de performance van de auto, zo vertelt de Brit.
"Het is alom bekend dat het gebeurt. Iedereen probeert het, elk jaar zien we steeds weer minder verf op de auto's. Elke gram die je wint op dat vlak, wordt op een andere manier weer geïnvesteerd in performance. Je wil namelijk geen massa 'verspillen'."
"Per kilo win je 0,035 seconden, dus je moet daar slim mee omgaan. Dat proberen wij te doen. Er zal misschien een punt komen dat we weer boven de limiet komen, om vervolgens er weer onder te zitten, enzovoort. We blijven er gewoon goed op letten", aldus de technisch directeur van Alpine.
Ook interessant:
Het geheim achter alle zwarte F1-bolides van 2023
Er is een trend gaande in de Formule 1. Want waarom zijn zoveel liveries zwart? We leggen het je uit in de onderstaande video.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan