Red Bull-teambaas Christian Horner geniet van zijn welverdiende vakantie terwijl hij terugblikt op het afgelopen jaar. 860 behaalde WK-punten, een voorsprong van ruim 450 punten op de nummer twee, 21 overwinningen en twee wereldtitels: het was een succesvol en dominant seizoen voor zijn team.
Desondanks hakte het seizoen er ook in voor de Red Bull-teambaas: "2023 was een zware kalender. 2024 lijkt nog zwaarder, met nog meer races. Het belangrijkste moment is wanneer je thuis bent met je gezin. Je laat de telefoon op het dressoir liggen. Ik heb een gezin en die tijd is heel kostbaar", zo vertelt Horner openhartig in een interview met Sky Sports.
Anderen bekeken ook:
"Het gaat niet om één persoon"
Red Bull heeft gedurende het seizoen verschillende tegenstanders gehad. Zowel McLaren als Ferrari wisten soms Red Bull uit te dagen. "Ik denk dat McLaren een geweldige tweede helft van het jaar kende", zo legt hij uit. "Er waren momenten dat ze onze naaste concurrent waren. Ze hebben hun team versterkt en Rob (Marshall, red.) zal een aanwinst zijn, maar het gaat niet om één persoon. Er zitten zeven- of achthonderd mensen in een Formule 1-team en het hele team moet bij elkaar komen. Met Lando (Norris, red.) en Oscar (Piastri, red.), die echt indrukwekkend was als debutant, zouden ze volgend jaar weleens een factor kunnen zijn", voorspelt hij.
En dan was Ferrari er af en toe ook nog. "Ferrari is een ander soort team, een nationaal team. Er is een druk die daarmee gepaard gaat. De Italiaanse media zijn absoluut meedogenloos en nemen elke beweging onder de loep. De verwachtingen zijn enorm. Fred Vassaur is capabele kerel en een racer en Ferrari is een groot team in de Formule 1. De verwachtingen voor hen zullen volgend jaar erg hoog zijn."
De verwachting is in ieder geval dat in 2024 het veld dichter bij elkaar zal komen. "Er zit stabiliteit in de regels, maar er zit altijd een vertraging in, meestal twaalf maanden. We hebben samen met onze partners, samen met Ford, geïnvesteerd in Engeland om de motorfaciliteit op de campus te hebben", legt de Brit uit als hij de focus nog enkele jaren verder vooruit legt, op 2026.
"Nu hebben we een fabriek, ultramoderne faciliteiten en bijna 500 mensen die aan de 2026-motor werken. Maar om het vanuit het niets op te nemen tegen Mercedes, Ferrari, Renault en Audi, daar kijken we naar uit. Het is een gewaagde stap, ook al denken we dat het op de lange termijn zal lonen."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!