Kas Haverkort is één van die jonge autosporttalenten die je in de gaten móét houden. Hij komt dit seizoen uit in de Formule Regional by Alpine, de klasse waarin hij vorig jaar beslag legde op de vijfde plaats. Zijn team di jaar? Wederom Van Amersfoort Racing. Een goed jaar moet hem verder brengen op de autosportladder. Die ladder moet hem uiteindelijk tot de Formule 1 brengen, wat als formuleracer natúúrlijk zijn ultieme doel is. Hoe zijn ideale route naar F1 eruitziet?
"Het meest ideale is natuurlijk dat ik volgend jaar het FIA Formule 3-kampioenschap ga rijden en dan in de top drie finish, zodat ik in het jaar erna Formule 2 kan gaan rijden", zo trapt Haverkort in de premium podcast van RacingNews365 af. Goed presteren is noodzakelijk, zo weet Haverkort. Niet alleen om op te vallen, maar ook om je als coureur daadwerkelijk te kwalificeren: "Want je zit natuurlijk ook nog met het superlicentiepuntensysteem. Je kan niet meer zo snel door alle klassen heen gaan." Maar, zo leggen we hem voor, wat als hij dit seizoen kampioen wordt, om dat dan vervolgens volgend jaar in de Formule 3 te herhalen? Heeft hij dan genoeg punten voor een F1-superlicentie? Hij hoeft daar niet lang over na te denken, wat bewijst dat hij die puntentabel goed in zijn hoofd heeft geprent. "Ja, dan zou ik theoretisch gezien de Formule 1 kunnen halen. Niks is onmogelijk", aldus Haverkort. Gesprekspartner Ruud Dimmers merkt op dat coureurs vaak twee jaar nodig hebben in één klasse, maar Haverkort ziet één jaar F3 prima zitten, mits de resultaten een snelle overstap naar de Formule 2 rechtvaardigen.
Flinke kostenpost
Goedkoop zal zo'n F2-campagne niet worden, want als je een jaartje F2 wil rijden, praat je al gauw over 1,6 à 2 miljoen euro dat je als coureur mee zal moeten brengen. Een flinke som geld, weet Haverkort, maar met succes moet dat aspect van de sport ook wat makkelijker worden. "Hoe hoger je opklimt, hoe meer je de sponsoren weet te bieden. En voor sponsoren is het ook interessant dat je in de Formule 3 elk raceweekend deelt met de Formule 1." Anno 2023 kan het lonen om op te worden gepikt door een opleidingsteam van de bestaande Formule 1-teams. Is dat iets wat hij ambieert? "Dat is natuurlijk wel het doel. Nu loopt er op dat gebied niks, maar je weet ook dat als je een goed seizoen draait, dat zomaar kan veranderen." De Formule 1 is vooralsnog een droom, maar als we dan toch aan het dromen zijn? Waar zou hij het liefste rijden in de F1 en met welke teamgenoot aan zijn zijde? "Mijn droom is om bij Ferrari terecht te komen, dat is toch wel een legendarisch team. Maar natuurlijk zeg je 'ja' tegen elk team dat voorbijkomt, maar Ferrari is wel echt het ultieme doel. Ik ben bovendien altijd fan geweest van Sebastian Vettel, dus die zou ik wel dan als teamgenoot willen." Zijn er klassen die Haverkort het liefst mijdt richting de Formule 1? Van de Formule E is hij geen fan, want dat elektrische 'trekt hem nog niet'. "Ik heb nog nooit een Formule E-race gekeken." "Maar als je op een punt komt dat je de F2 hebt gedaan en de Formule 2 niet haalbaar is, dan is de Formule E evengoed een mooi alternatief, mits je daar goed je geld in kan verdienen", aldus Haverkort, die met dezelfde motivatie de GT3 ook een mooie klasse noemt." "Maar op dit moment ligt de focus 100% op wat ik dit jaar doe", zo besluit de jonge coureur. Beluister hieronder de volledige premium podcast met Kas Haverkort! Liever met beeld? Dat kan via deze video .
Meest gelezen