Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Mexico
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Analyse: Verstappen belangrijke podiumkandidaat voor GP China

De kwalificatie voor de Chinese Grand Prix was er eentje waarover uitgebreid na werd gepraat. Een boze Max Verstappen, een teleurstellend team van Ferrari en volop reden voor Red Bull om optimistisch te zijn voor de race.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Voor de neutrale Formule 1-fan was de kwalificatie in Sjanghai een prachtig schouwspel. De onderlinge verschillen tussen de top drie teams waren dit seizoen nog niet zo klein en positief was dat Max Verstappen in zijn Red Bull mee kon doen voor de topklasseringen.

Ferrari valt tegen

Voorafgaand aan het GP-weekend was Ferrari de grote favoriet. De Italiaanse krachtbron is heer en meester op de rechte stukken én met een recht stuk van meer dan een kilometer wist het veel tijdwinst te behalen ten opzichte van Mercedes en Red Bull. Liefst drie tienden won Ferrari ten opzichte van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en zelfs een halve seconde ten opzichte van Max Verstappen op het lange rechte stuk.

Daar waar Ferrari in Bahrein ook ijzersterk was in de bochtige sectoren, verliest het nu tijd ten opzichte van Mercedes en Red Bull. De Duitse renstal is dit weekend een klasse apart in de laatste sector.

			© Ferrari
	© Ferrari

Verstappen laat zich piepelen

Chaos aan het einde van de kwalificatie. Tien coureurs die in een treintje rijden om hun laatste vliegende ronde in te gaan. Allemaal zo laat mogelijk naar buiten gestuurd en ditmaal ging het voor vier van de tien coureurs mis: ze kwamen te laat over start/finish.Max Verstappen en Red Bull waren niet wakker genoeg en misrekenden zich, daar waar Ferrari en Renault wakkerder waren.

Sebastian Vettel werd door de teamleiding verteld om gas te geven om zo nog wél een vliegende ronde te kunnen rijden. Hetzelfde gold voor Nico Hulkenberg en Daniel Ricciardo, die de verbouwereerde Verstappen voorbij stoven in de laatste sector. Balend, vloekend, zuchtend en kreunend likte de Nederlander zijn wonden. Hij gebeurt niet vaak, maar Max was te braaf geweest en het team gaf hem niet de gewenste informatie.

Red Bull heeft de problemen definitief opgelost

Zag het er na de vrije trainingen op vrijdag al veelbelovend uit, die lijn trok Verstappen op zaterdag door. Uiteindelijk gaf de Red Bull-coureur een halve seconde toe ten opzichte van Valtteri Bottas, maar er had mogelijk nog iets meer ingezeten met een goede laatste run. Een achterstand van drie tot vier tienden had gekund. Belangrijker daarbij is dat Red Bull de aansluiting weer gevonden heeft met Ferrari en Mercedes – Verstappen stond vierde vlak voor het vallen van de vlag.

In de langzame, bochtige sector 1 zijn de verschillen tussen de topteams uiterst gering. Ze ontlopen elkaar nauwelijks, iets dat ook in sector 2 het geval is. In de derde sector is het Mercedes dat de klok slaat en drie tot vier tienden wint ten opzichte van Verstappen en de Ferrari’s. Daarbij winnen de Italianen drie tienden op het lange rechte stuk, maar geven ze uiteindelijk zeven tot acht tienden toe in de bochten. Voor Verstappen is het tijdverlies ten opzichte van de Mercedessen op het rechte stuk beperkt, waarbij hij een tot twee tiende verliest. Zijn totale tijdverlies in deze sector bedraagt drie tienden.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Verstappen heeft volop kans op een goed resultaat zondag

Mercedes mag dan de favoriet zijn voor de Grand Prix, maar vlak Verstappen niet uit. In de kwalificaties is de Red Bull-Honda combinatie nog niet goed genoeg voor de polepositions, maar tijdens de race spelen andere factoren een rol. De motoren zijn gelijkwaardiger omdat de party modus niet gebruikt wordt en bandenmanagement is cruciaal. Op dat vlak zijn Verstappen en Red Bull vaak ijzersterk, waarbij het Shanghai International Circuit een bandenvreter is. Met name de lange doordraaiers, bocht 7,8, en 13 zijn zwaar voor de banden.

Op vrijdag toonde Verstappen over een uitstekende racepace te beschikken, waarbij hij de rondetijden erg constant hield. De Red Bull-coureur is het gehele weekend al erg te spreken over de balans in zijn auto, terwijl Hamilton en Leclerc dat allerminst zijn.

Met de top van de Formule 1 aanzienlijk dichter bij elkaar dan de afgelopen races wacht de fans mogelijk een spannende race. De combinatie van het type circuit, hoge bandenslijtage én de kans op een Safety Car maken de wedstrijd op voorhand interessant.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

Interview “Honda neemt Red Bull over en wordt fabrieksteam”