Voor de neutrale Formule 1-fan was de kwalificatie in Sjanghai een prachtig schouwspel. De onderlinge verschillen tussen de top drie teams waren dit seizoen nog niet zo klein en positief was dat Max Verstappen in zijn Red Bull mee kon doen voor de topklasseringen.
Ferrari valt tegen
Voorafgaand aan het GP-weekend was Ferrari de grote favoriet. De Italiaanse krachtbron is heer en meester op de rechte stukken én met een recht stuk van meer dan een kilometer wist het veel tijdwinst te behalen ten opzichte van Mercedes en Red Bull. Liefst drie tienden won Ferrari ten opzichte van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en zelfs een halve seconde ten opzichte van Max Verstappen op het lange rechte stuk. Daar waar Ferrari in Bahrein ook ijzersterk was in de bochtige sectoren, verliest het nu tijd ten opzichte van Mercedes en Red Bull. De Duitse renstal is dit weekend een klasse apart in de laatste sector.
Verstappen laat zich piepelen
Chaos aan het einde van de kwalificatie. Tien coureurs die in een treintje rijden om hun laatste vliegende ronde in te gaan. Allemaal zo laat mogelijk naar buiten gestuurd en ditmaal ging het voor vier van de tien coureurs mis: ze kwamen te laat over start/finish.Max Verstappen en Red Bull waren niet wakker genoeg en misrekenden zich, daar waar Ferrari en Renault wakkerder waren. Sebastian Vettel werd door de teamleiding verteld om gas te geven om zo nog wél een vliegende ronde te kunnen rijden. Hetzelfde gold voor Nico Hulkenberg en Daniel Ricciardo, die de verbouwereerde Verstappen voorbij stoven in de laatste sector. Balend, vloekend, zuchtend en kreunend likte de Nederlander zijn wonden. Hij gebeurt niet vaak, maar Max was te braaf geweest en het team gaf hem niet de gewenste informatie.
Red Bull heeft de problemen definitief opgelost
Zag het er na de vrije trainingen op vrijdag al veelbelovend uit, die lijn trok Verstappen op zaterdag door. Uiteindelijk gaf de Red Bull-coureur een halve seconde toe ten opzichte van Valtteri Bottas, maar er had mogelijk nog iets meer ingezeten met een goede laatste run. Een achterstand van drie tot vier tienden had gekund. Belangrijker daarbij is dat Red Bull de aansluiting weer gevonden heeft met Ferrari en Mercedes – Verstappen stond vierde vlak voor het vallen van de vlag. In de langzame, bochtige sector 1 zijn de verschillen tussen de topteams uiterst gering. Ze ontlopen elkaar nauwelijks, iets dat ook in sector 2 het geval is. In de derde sector is het Mercedes dat de klok slaat en drie tot vier tienden wint ten opzichte van Verstappen en de Ferrari’s. Daarbij winnen de Italianen drie tienden op het lange rechte stuk, maar geven ze uiteindelijk zeven tot acht tienden toe in de bochten. Voor Verstappen is het tijdverlies ten opzichte van de Mercedessen op het rechte stuk beperkt, waarbij hij een tot twee tiende verliest. Zijn totale tijdverlies in deze sector bedraagt drie tienden.
Verstappen heeft volop kans op een goed resultaat zondag
Mercedes mag dan de favoriet zijn voor de Grand Prix, maar vlak Verstappen niet uit. In de kwalificaties is de Red Bull-Honda combinatie nog niet goed genoeg voor de polepositions, maar tijdens de race spelen andere factoren een rol. De motoren zijn gelijkwaardiger omdat de party modus niet gebruikt wordt en bandenmanagement is cruciaal. Op dat vlak zijn Verstappen en Red Bull vaak ijzersterk, waarbij het Shanghai International Circuit een bandenvreter is. Met name de lange doordraaiers, bocht 7,8, en 13 zijn zwaar voor de banden. Op vrijdag toonde Verstappen over een uitstekende racepace te beschikken , waarbij hij de rondetijden erg constant hield. De Red Bull-coureur is het gehele weekend al erg te spreken over de balans in zijn auto, terwijl Hamilton en Leclerc dat allerminst zijn. Met de top van de Formule 1 aanzienlijk dichter bij elkaar dan de afgelopen races wacht de fans mogelijk een spannende race. De combinatie van het type circuit, hoge bandenslijtage én de kans op een Safety Car maken de wedstrijd op voorhand interessant.
Meest gelezen