vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix China 2019

Race-analyse: Verstappen profiteert van tactische missers Ferrari

Max Verstappen sloot de Chinese Grand Prix af op een vierde positie. Daarmee was hij met afstand de beste Red Bull-coureur, maar zijn achterstand ten opzichte van de top drie was pijnlijk. Daar veranderen zelfs de mooie woorden van teambaas Christian Horner niets aan.

Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Ondanks dat er al wekenlang reikhalzend uit werd gekeken naar de 1000ste Grand Prix, bleef het vuurwerk uit. De 2019 Grand Prix van China was zelfs een van de saaiste ooit op het Shanghai International Circuit.

Mercedes speelt met de concurrentie

Voorafgaand aan het seizoen waren veel kenners het er over eens: Ferrari zou een vliegende start maken. Drie Grands Prix later staat de teller op drie dubbelzeges voor concurrent Mercedes en slechts twee podiumplaatsen voor Ferrari. De achterstand in de tijdstrijd is nu al gigantisch, waarbij Vettel 31 en Leclerc 32 punten achter staan op de nieuwe leider Lewis Hamilton.

Mercedes domineerde de race vanaf het moment dat de lampen uit gingen. Geen moment stond het team onder druk van Ferrari of Verstappen. Moest het even iets sneller, dan voerden Hamilton en Bottas het tempo met speels gemak op. De eerste concurrent, Vettel, gaf veertien seconden toe. Verstappen kreeg er achtentwintig aan zijn broek.

Op de soft compound wisten Ferrari en Verstappen het tijdverlies vaak te beperken tot maximaal zeven tienden per ronde, maar op de harde band was de macht van Mercedes nog groter. Pas in de slotfase van de race namen de zilverpijlen gas terug, om naar de derde dubbelzege op rij te cruisen.

			© Mercedes AMG
	© Mercedes AMG

Red Bull speelt tactische spel uitstekend

Red Bull kwam op pure snelheid tekort ten opzichte van zowel Mercedes als Ferrari. Op de soft compound kende Verstappen een redelijk goede openingsstint, waarin hij het gat richting de Ferrari’s op liet lopen tot maximaal zo'n tweeënhalve seconde.

De Oostenrijkse renstal toverde een konijn uit de hoge hoed door Ferrari middels een undercut onder druk te zetten. Als eerste van de toppers maakte Verstappen zijn stop, waarbij de Scuderia direct moest antwoorden. Kind van de rekening werd Charles Leclerc die langer door moest rijden van zijn werkgever en vervolgens de gehele race last had van zijn slechte strategie.

Verstappen stopte bij het ingaan van ronde achttien, maar Ferrari liet Leclerc vijf ronden langer doorrijden. Zijn voorsprong van twee seconden op de Red Bull-coureur werd omgezet in een achterstand van ruim tien seconden. Deze werd door de Monegask dichtgereden, waarna Red Bull wederom de aanval koos. In plaats van die strategie te coveren, liet Ferrari Leclerc wederom langer doorrijden.

De tweede stop van Leclerc vond acht ronden later pas plaats, waarna het gat tussen Verstappen en Leclerc liefst veertien seconden bedroeg. Een achterstand die in de resterende vijftien ronden niet goed te maken was. Ondanks dat Ferrari de snellere auto had, moest het Verstappen voor zich dulden.

Red Bull speelde vervolgens slim in op de omstandigheden door Pierre Gasly een extra stop te laten maken. De Fransman had geen enkele druk aan de achterkant en kon een 'gratis' derde stop maken. Op een set van de zachtste banden knalde hij in de voorlaatste ronde naar de snelste raceronde, goed voor één extra WK-punt.

			© Ferrari
	© Ferrari

Ferrari maakt zichzelf belachelijk met teamorder

Sebastian Vettel is nog altijd de absolute kopman van Ferrari, dat werd in China eens te meer duidelijk gemaakt door de renstal. In de openingsfase van de race zat de Duitser op de bagagedrager van teamgenoot Leclerc. Na enkele opmerkingen over de boordradio dat het tempo omhoog moest, greep de teamleiding in: beide coureurs wisselden van positie. Pijnlijk daarbij was dat de getergde Lecerc zijn wagentje aanhaakte bij zijn kopman, die wederom foutjes maakte. Driemaal blokkeerde Vettel een wiel in een poging om weg te lopen bij de Monegask, waarin hij niet slaagde.

Voor Leclerc waren de druiven nog zuurder toen Red Bull, zoals hierboven beschreven, een undercut toepaste. Ferrari moest kiezen en koos, logischerwijs, ervoor om de voorste Ferrari de beste strategie te geven. Kopman Vettel reed zo naar de laatste podiumplaats.

De Italiaanse fans en media reageerden verbolgen op de teamorder van Ferrari, die volgens hen misplaatst was. De jonge Leclerc legt nu al het vuur aan de schenen van de ervaren Vettel, waarbij laatstgenoemde in twee van de drie races voor zijn teamgenoot finishte dankzij een teamorder. In Bahrein troefde Leclerc de Duitser ruim af, en wist hij zelfs ondanks technische problemen nog voor hem te finishen.

De grote vraag is dan ook hoe lang Ferrari het nog aandurft om Leclerc te slachtofferen, terwijl Leclerc momenteel op zijn minst gelijkwaardig is aan Vettel.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer