Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix China 2019

Analyse: Verstappen verrast op racetempo in China

Hoewel Ferrari en Mercedes de beste papieren lijken te hebben na de eerste vrije trainingen voor de Grand Prix van China, ziet de situatie er voor Red Bull zeker niet ongunstig uit. RacingNews365 analyseert de zeer consistente tijden die Max Verstappen kon rijden in zijn racesimulatie.

Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Content Pool

De strijd om de overwinning in de 1000e race die meetelt voor het wereldkampioenschap Formule 1 zal wederom primair gevoerd worden door Ferrari en Mercedes. Toch is er reden genoeg om Red Bull niet zomaar uit te vlakken wat betreft de kop van het veld. Vorig jaar wist Daniel Ricciardo de race immers nog te winnen - met enig opportunisme, maar toch. De karakteristieke combinatie van lange rechte stukken, snelle én langzame bochten betekent dat een goed totaalpakket vereist is om sterk voor de dag te komen.

Ferrari en Mercedes sneller over één ronde

In absolute snelste rondetijden wist Max Verstappen niet zozeer te verrassen in de vrije trainingen, maar dat lag al in de lijn der verwachting. Zowel het chassis van de RB15 als de Honda-krachtbron komen simpelweg nog wat tekort op de betere totaalpakketten waarover Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas beschikken.

Vettel was met 1.33,911 de snelste in de ochtendsessie, Bottas kwam in de middag op het Shanghai International Circuit tot een nog sneller beste rondje van 1.33,330. In de ochtend moest Verstappen nog ruim vier tienden toegeven op P1; in de tweede vrije training was het verschil met de man vooraan nog maar iets meer dan twee tienden.

Het grootste voordeel boekte de Finse Mercedes-coureur overigens in de tweede, erg bochtige sector. Vettel was in de tweede oefensessie maar amper drie hondersten minder snel door vooral aan het begin van lange rechte stukken tijdwinst te boeken - een karakteristieke eigenschap op het gebied van vermogensafgifte waarmee Ferrari in navolging van 2018 ook dit jaar vaak voordeel weet te boeken.

			© Ferrari
	© Ferrari

Voordeel voor Verstappen

Kijken we naar de rondetijden die Verstappen, Vettel en Lewis Hamilton noteerden tijdens hun racesimulaties in de tweede vrije training, dan weet de Nederlander daar juist wél te verrassen. Op medium-banden noteerde hij een reeks van acht constante rondetijden die nooit meer dan 0,3 seconde afweken van 1.38,9.

De vergelijking met Vettel is lastig om volledig te maken door zijn keuze voor de harde band (die volgens Pirelli 0,7 seconde per rondje minder snel is dan de mediums), maar duidelijk was wel dat de Duitser een stuk minder consistent rondreed. In een stint van elf ronden zakte hij geleidelijk van een 1.38,7 naar een 1.41,7 - een verval van drie seconden.

Hamilton reed wél net als Verstappen op medium-banden, maar was daarin zowel minder snel als minder consistent dan de Nederlander. Zijn aanvankelijke long run-rondetijd van 1.38,6 zakte in tien ronden al vrij snel in tot tijden rond de 1.40. De Brit was dan ook ontevreden met het rijgedrag van zijn W10, in tegenstelling tot Mercedes-teamgenoot Bottas.

			© Mercedes
	© Mercedes

Belang van banden managen

Zoals menig moderne Formule 1-race is de juiste omgang met de banden van essentieel belang om een serieuze gooi naar de overwinning te kunnen doen. Op het Shanghai International Circuit geldt dat te meer: vooral het rubber op de voorwielen heeft het zwaar te verduren in de lange doordraaiers, zoals de extreem knijpende eerste bocht naar rechts van het circuit.

Zeker ook in de kwalificatie is het dus extra van belang om de bandentemperatuur in het juiste operating window te krijgen voor optimale grip. Daar had Hamilton niet alleen moeite mee in de race van vorig jaar, maar ook in de vrije trainingen voor de editie van dit jaar. Ricciardo profiteerde daar in 2018 van - evenals onder meer een goed getimede pitstop tijdens een plotselinge safety car - en pakte de overwinning, die toen aan Verstappens neus voorbij ging door een onhandige fout.

Dit jaar zal de strijd vooraan voornamelijk tussen de rijders van Ferrari en Mercedes gaan, al zit de Nederlander er na de oefensessie met zijn Red Bull-bolide dicht genoeg op een serieuze bedreiging te vormen voor één van de podiumplekken.

Met medewerking van Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

Breaking Horner: "Het succes is Verstappen totaal niet naar het hoofd gestegen"