Kimi Antonelli startte zijn debuutseizoen bij Mercedes met een sterke indruk: een vierde plaats in Bahrein en een zesde in Saoedi-Arabië toonden zijn snelheid en volwassen race-inzicht. Hij scoorde in de eerste vijf races consequent punten en oogstte lof van experts
Halverwege het seizoen begonnen de moeilijkheden zich echter op te stapelen. Een update aan de ophanging haalde de balans uit de auto, waarna de jonge Italiaan het vertrouwen in de auto leek te verliezen.
De resultaten begonnen tegen te vallen en er slopen fouten in zijn rijstijl. De klunzige crash met Max Verstappen in Oostenrijk en het incident met Charles Leclerc op Zandvoort waren fouten die Formule 1-coureurs niet zouden mogen maken.
Glansperiode voorbij
Andere rookies maken de laatste races juist veel indruk. Denk bijvoorbeeld aan Gabriel Bortoleto, die regelmatig teamgenoot Nico Hulkenberg verslaat, en Isack Hadjar die op Zandvoort zijn eerste podiumplaats veroverde.
Voormalig F1-coureur Perry McCarthy waarschuwt Antonelli. Volgens de Brit zit de glansperiode van de Italiaan erop en zal hij een stuk beter moeten presteren: "Je moet er op een gegeven moment staan. Datzelfde gold voor Bortoleto en Hadjar. Er zijn veel dingen waar je tegenwoordig op wordt beoordeeld," aldus McCarthy in gesprek met RacingNews365.
"Ik heb het gevoel dat hij niet meer zoveel beschermd wordt door Mercedes, en dat ze nu kritischer naar hem kijken. Misschien is de glansperiode voorbij en is het nu echt tijd om volwassen te worden. In deze sport zijn er twee soorten druk: je neemt de druk op je, of je legt hem bij een ander neer. Dat is het belangrijkste aan deze sport, en je moet ermee kunnen omgaan"
Prestaties leveren
De recente terugval in vorm heeft niet alleen te maken met Antonelli zelf, zo ziet ook McCarthy. "Als je goed kijkt naar alles wat Kimi is overkomen, zou je misschien meer begrip hebben voor hem."
Dat neemt volgens hem alleen niet weg dat er wel prestaties geleverd moeten worden wanneer alles wel naar behoren werkt. "Het probleem is dat het nog belangrijker wordt om te laten zien wat je kunt, zodra er geen mechanische problemen of teamproblemen zijn. Je fouten tellen dan extra zwaar mee, bovenop eventuele tegenslag of pech."
"Het komt dus neer op de druk, en ineens ligt alle focus op zijn fouten in plaats van op zijn prestaties. En dat is het probleem. Zodra je dat als coureur gaat voelen, kijk je constant over je schouder."
Kimi Antonelli staat momenteel achtste in het WK met 66 punten, nog achter Alexander Albon die in zijn Williams 70 punten heeft behaald. Het gat naar teamgenoot George Russell is ook groot: de jonge Italiaan kijkt tegen een achterstand van 128 punten aan.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!