Ondanks dat het nieuwe motorreglement pas van kracht wordt vanaf 2021 wordt er al volop gebrainstormd over welke koers de Formule 1 op moet. Een eerste oriënterend gesprek tussen de verschillende motorfabrikanten is inmiddels geweest. Eén van de nieuwkomers, Aston Martin, maakt er geen geheim van dat zij een toekomst in de Formule 1 wel ziet zitten. Aan Speedweek geeft directeur Palmer alvast zijn visie op de huidige gang van zaken. "Over één ding is iedereen het weleens; de Formule 1 heeft meer drama, oftewel meer geluid, nodig. Daarnaast moeten de kosten omlaag zonder dat dit ten koste gaat van de performance. Het is alleen lastig om alle verschillende belangen op één lijn te krijgen. De FIA of de F1 Group moeten op een bepaald moment het voortouw nemen en beslissen welke kant de sport op gaat."
Over een aantal zaken zijn de diverse fabrikanten het wel met elkaar eens, namelijk dat de huidige 1.6 liter V6-motoren de basis vormen voor de nieuwe krachtbronnen. Daarnaast verdwijnt de MGU-H en wordt de enkele turbo gewijzigd in een dubbele turbo. Directeur Palmer van Aston Martin verwacht dat in september de details verder ingevuld worden. "Hopelijk weten we straks in september meer over wat er gaat gebeuren. Dat helpt ons dan ook om een beslissing te nemen."
Meest gelezen