Sinds eigenaar Lawrence Stroll vanaf 2020 Aston Martin vormgaf, is er aan de lopende band geïnvesteerd. Significante merken als Cognizant en Aramco werden als sponsoren binnengehaald, topcoureurs Sebastian Vettel en Fernando Alonso kwamen naar het team toe en technische kopstukken zoals Adrian Newey en Andy Cowell verlieten hun oude teams om in Silverstone aan de slag te gaan.
Maar misschien nog wel significanter dan de namen, is de investering die is gedaan in de infrastructuur. Stroll heeft de faciliteiten van Aston Martin significant verbeterd en in sommige gevallen volledig nieuwe gebouwen neergezet. Onderdeel daarvan is dat Aston Martin komend jaar voor het eerst een eigen windtunnel zal hebben. Tot nu toe maakte Aston Martin daarvoor gebruik van de windtunnel van Mercedes in Brackley.
"Dat is waarschijnlijk dé grote verandering", vertelt Mike Krack, op dat moment nog teambaas van Aston Martin, in een exclusief interview met RacingNews365. "Dat wij straks onze eigen windtunnel hebben, brengt natuurlijk ook een uitdaging met zich mee, want we gebruiken nu een hele goede windtunnel. Het is dezelfde windtunnel als het fabrieksteam zelf gebruikt, maar nu kunnen we een stuk zelfstandiger werken. We kunnen onze eigen keuzes maken, niet alleen voor de ontwikkeling van de auto, maar ook van de tunnel. Dan gaat het over wat voor programma's we draaien en wat voor hardware we ontwerpen."
"Vooral de timing is een groot element", vervolgt Krack. "We kunnen de tijd nu beter verdelen over een langere periode. We kunnen ook even stoppen als we iets geks zien of als er een probleem is met de correlatie. Dan kun je even een paar nieuwe onderdelen op de auto zetten en ben je gewoon veel efficiënter met je tijd. En natuurlijk is er het geografische aspect, omdat het op dezelfde campus zit. Je hoeft niet eens naar buiten te gaan, dus dat is echt een enorm verschil."
"Ik had waarschijnlijk onderschat hoeveel tijd we daarmee besparen. Doordat het zo dichtbij zit, lukt het ook makkelijker om iemand in te zetten die misschien niet naar Brackley had kunnen gaan, gewoon om even wat dingen te bespreken of een snelle meeting te hebben. Zo kun je met veel meer mensen naar de auto kijken. Ik denk dat er misschien nog wel meer inzit, wat we nu nog niet eens inzien."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!