Hoe zien de verhoudingen er in de Formule 1 vanaf 2026 uit? Dat is de grote vraag die boven de markt hangt met de nieuwe reglementen die worden geïntroduceerd. Er wordt daarbij met veel belangstelling naar Aston Martin gekeken, dat met Honda een nieuw avontuur aangaat. De structuur binnen Aston Martin is de laatste tijd sowieso onder handen genomen, want Andy Cowell is sinds het begin van dit jaar de nieuwe teambaas. Een halfjaar eerder werd hij al aangesteld als CEO. Hij vertelt over het reilen en zeilen binnen het team.
"Toen ik bij het team kwam, was ik erop gebrand om meer te leren over het team als geheel, om me daarna te verdiepen in de wereld van de aerodynamica. Dat is een gebied waar ik wel wat van wist, maar ik begreep niet tot in detail wat een aerodynamicus precies doet. Dan stel je een plan op en ga je aan de slag: van kijken naar wat je nu ziet, naar waar je het team naartoe wilt brengen", zo zegt Cowell in een exclusief interview met RacingNews365.
"Dat leerproces blijft gewoon doorgaan. Elke dag is een nieuwe ervaring van leren, reflecteren en nadenken over: 'Wat is het kerndoel van het team?' En om iedereen te focussen op het doel om onze Aston Martin-auto, aangedreven door Honda, te verbeteren en dat te meten aan onze referentiepunten. En hoe zorgen we ervoor dat elk onderdeel van ons bedrijf zich richt op prestatieverbetering?"
Anderen bekeken ook:
Rol Lawrence Stroll
Cowell vervolgt: "Hoe steiler we die curve kunnen maken, hoe sneller we vooruitgang boeken. En dat betekent dat je de concurrentie inhaalt. Als je daarop gefocust blijft, laat je je niet verblinden door roem. Dan blijf je voorop. Het gaat erom alles op één lijn te krijgen, te luisteren naar alle verzoeken en te bepalen: wat doen we als eerste, tweede en derde. Want je kunt niet alles tegelijk doen."
"En dan helpt het om de verandering te realiseren", waarbij hij ongetwijfeld doelt op de uitdagingen die in 2026 gaan komen. "Een verandering is niet triviaal. We racen, we ontwerpen een auto voor volgend jaar en om daar bovenop een verandering aan toe te voegen, dat betekent extra werk. Om een verandering door te voeren, kost extra inspanning. Er zijn altijd obstakels en is altijd het gevoel van: 'Moet dit echt?' Dan moet je er gewoon vol voor gaan."
"Het gaat erom dat je dat omarmt, met een focus op de middellange tot lange termijn. Het draait namelijk niet alleen om 2026. Het wordt het eerste seizoen waarin we een fabrieksteam zijn. Maar er komen nog veel meer kampioenschappen na dat moment, en we willen in al die seizoenen sterk zijn." Daarna haalt de teambaas en CEO van Aston Martin de eigenaar van de renstal aan, Lawrence Stroll.
"Daar is Lawrence uitzonderlijk goed in: om die visie te hebben, en te blijven investeren met het oog op de middellange en lange termijn. Je investeert niet in een windtunnel als je alleen op de korte termijn bent gericht. Je bouwt ook geen campus zoals die van ons, als je van plan bent om maar kort te blijven. Lawrence biedt een heel duidelijke visie. We zijn allemaal ongeduldig, maar de investeringen ondersteunen een aanpak die gericht is op de middellange tot lange termijn."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!