Aston Martin's nieuwe uitdager voor het Formule 1-seizoen 2025 - de AMR25 - vertegenwoordigt de hoop van het team om terug te keren naar betere prestaties zoals in 2023.
Terugkeren naar de vorm van 2023, waarin het team acht podiumplaatsen behaalde, is een enorme opgave, aangezien de ontwikkeling van de nieuwe auto samenviel met een ingrijpende herstructurering en uitbreiding van Aston Martin's technische afdeling. Het team heeft nieuwe technische topmensen in dienst, waaronder de nieuwe technisch directeur Enrico Cardile, die overgekomen is van Ferrari.
Kijkend naar de eerste beelden van de AMR25 is het duidelijk dat het een evolutie is van de auto van vorig jaar, zowel wat betreft de ophanging als de Mercedes-aandrijving. Een interessante verandering is echter Aston Martin's beslissing om enkele radiatoren van de auto te plaatsen onder de motorkap. Hierdoor hebben de aerodynamici meer ruimte gekregen om het profiel van de sidepods te bepalen.
Het resultaat is een ingrijpende evolutie ten opzichte van de sidepods van vorig seizoen, die worden gekenmerkt door zowel een enorme bovenlip die boven de luchtinlaat uitsteekt als een bijzonder uitgehold onderprofiel. Hoewel ze niet zo diep zijn als bij de AMR24, heeft het bovenste deel van de sidepods van de auto uit 2025 een recht profiel met een grote uitsparing aan de bovenkant.
Op het eerste gezicht lijkt de vloer van de AMR25 erg op die van vorig seizoen, maar hij heeft wel een andere zijrand van de vloer gekregen met aangepaste sleuven. Wanneer je naar de hele auto kijkt, krijg je op het eerste gezicht de indruk dat het een zeer rationeel project is zonder al te radicale veranderingen.
Het is duidelijk dat er niet te veel energie is gestoken in de laatste auto van Aston Martin die onder het huidige reglement valt, want de blik is al gericht op volgend jaar en de transformatie tot wat in wezen een soort Honda-fabrieksteam zal zijn door de exclusieve motordeal.
De auto van Aston Martin voor 2026 zal bovendien sterk worden beïnvloed door Adrian Newey, die op 3 maart officieel in dienst treedt als nieuwe Managing Technical Partner van Aston Martin. Al met al is de AMR25 een auto die is ontworpen op basis van inzicht in de fouten van de uitdager van vorig jaar, wat moet resulteren in betere en consistentere prestaties.
Update: Op maandag verscheen de AMR25 op het circuit, en daar ziet hij er toch wéér wat anders uit.
Op maandag 24 februari verzorgde Aston Martin de shakedown van de nieuwe AMR25 op Bahrein, zoals te zien is hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!