Racing Point was vorig jaar op papier het derde beste team, nadat het in aanloop naar het seizoen een groot deel van de kampioenswinnende Mercedes-bolide van 2020 kopieerde. Het zorgde voor een grote stap voorwaarts, waardoor men in het middenveld van tijd tot tijd de toon aanvoerde. Ook in 2021 zal het team, omgedoopt tot Aston Martin, gebruik kunnen maken van Mercedes-onderdelen. Het meeste voordeel zal men bij Aston Martin halen uit de nieuwe achterwielophanging, die door Mercedes vorig jaar werd geïntroduceerd en hen veel tijdwinst opleverde. Met ingenieuze aanpassingen aan de achterophanging zorgde Mercedes voor aanzienlijk meer downforce, iets waar Aston Martin nu ook gratis en voor niets gebruik van kan maken, omdat het onderdeel niet staat op de lijst met 'listed parts' die een team verplicht zelf moet ontwikkelen. De aanpassingen aan de achterwielophanging zorgden er voor Mercedes ook voor dat het aerodynamische centrum van de auto verder achterin kwam te liggen. Daarmee kon Lewis Hamilton de auto zo afstellen dat hij agressiever kon insturen, zonder de achterkant van zijn bolide te verliezen. De aanpassing aan de auto kost Aston Martin geen tokens; een groot voordeel. Die kunnen ze nu inzetten om andere onderdelen van de auto te verbeteren. Daarbij gaan ze nu een tweede seizoen in als Mercedes-kopie en zullen ze de auto een stuk beter begrijpen, ook een groot voordeel in de strijd met Red Bull.
Meest gelezen