Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

Aston Martin oppert nieuwe F1-regelwijziging: "Daar moeten we echt vanaf"

Aston Martin heeft gesprekken gevoerd met de FIA over een bepaald aspect van het budgetcap. Dat bevestigt teambaas Mike Krack, waarbij het specifiek gaat over de versnellingsbakken.

Stroll Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Aston Martin-teambaas Mike Krack heeft opgeroepen om de regels voor het budgetcap van de Formule 1 met betrekking tot versnellingsbakken te vereenvoudigen. Dit vanwege de "verschrikkelijke" kosten die ze met zich meebrengen, aldus Krack.

De Luxemburger is van mening dat de versnellingsbak geen verschil maakt in prestaties van de Formule 1-wagens en als zodanig niet zou moeten worden opgenomen in bepaalde regels die onder de budgetcap vallen. "Als je kijkt naar de versnellingsbak van tegenwoordig en je vergelijkt het met andere raceklasses, dan zorgt de versnellingsbak niet meer voor een verschil in prestaties", vertelt Krack aan de media, waaronder RacingNews365.

"Iedereen haalt min of meer dezelfde prestaties uit de versnellingsbak, maar de kosten voor een versnellingsbak zijn verschrikkelijk, vooral als je het vergelijkt met andere raceklasses. "Dus in een wereld met een budgetcap moet je je afvragen of het wel zin heeft om zulke ingewikkelde technologie te gebruiken als er geen verschil is in prestaties. Elk team schrijft acht tot negen miljoen per jaar af voor versnellingsbakken, terwijl er geen enkel verschil is in prestaties."

Bepaalde mate van standaardisatie

Krack is daarom in gesprek gegaan met de FIA over het vereenvoudigen van de kwestie. "We zijn in gesprek over de vraag of het niet zinvol is om eenvoudiger en kosteneffectiever te gaan werken met versnellingsbakken, met eenvoudigere technologie en misschien ook met minder versnellingsbakken per jaar. Dit in een poging om de sport ook duurzamer te maken", vervolgt hij. "Dus dat is de reden waarom we in gesprek zijn en waarom ik denk dat we als sport onszelf deze vragen moeten stellen en moeten nadenken of het zinvol is om het geheel wat eenvoudiger te maken."

Terwijl Krack denkt dat een bepaalde vorm van standaardisatie van de versnellingsbakken een optie zou kunnen zijn, gelooft hij niet dat één versnellingsbak voor alle teams noodzakelijk is. "De lijst van manieren om kosten te besparen kan lang zijn", legt de teambaas uit. "Maar ik denk dat er een gezond compromis mogelijk is met het behoud van bepaalde technologieën, zoals bijvoorbeeld de differentiëlen in de Formule 1. Die zijn uniek in vergelijking met andere raceklasses."

"Maar de 'seamless shift' is iets waarover je kunt discussiëren. Net zoals over het aantal versnellingen of de grootte. Het is mogelijk. Ik zou niet zo ver willen gaan om te zeggen dat iedereen dezelfde versnellingsbak moet hebben, maar wel dezelfde ontwerpspecificaties en dergelijke. Alleen om de kosten te drukken."

Ook interessant:

Verstappen degradeert concurrentie tot veldvulling

Natuurlijk, het was een onemanshow van Verstappen, maar dat betekent niet dat er niks te bespreken valt over bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes. Integendeel! Coronel, Dimmers en Mosterdijk doen het volop!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"