Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin steekt loftrompet over Red Bull-bolide

Red Bull is tot nu toe overduidelijk het te kloppen team in de Formule 1. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez ontvangt lof van concurrent Aston Martin, dat zelf ook een topstart van het jaar kent.

Performance Director Tom McCullough van Aston Martin complimenteert Red Bull met de sterke RB19, waarmee het topteam tot nu toe alle overwinningen van 2023 heeft binnengehaald. De concurrenten blijven op zoek naar de zwakke plekken van de razendsnelle wagen, maar vooralsnog ziet McCullough vooral positieven. Voor Red Bull, in ieder geval. "De auto is qua efficiëntie uitzonderlijk sterk", zo moet hij toegeven voor de microfoon van onder andere RacingNews365 . "Zelfs zonder DRS zijn ze razendsnel op de rechte stukken, maar tegelijkertijd leveren ze niets in in de bochten. Over het algemeen is het gewoon een zeer snelle auto", zo looft de Aston Martin-engineer. Ook met DRS is de RB19 zeer snel, zo vervolgt McCollough zijn lofzang: "Albert Park is een van de meest DRS-gevoelige circuits in de kwalificatie door de vier DRS-zones op een relatief korte ronde. Hier werd duidelijk dat ze ook mét DRS heel snel zijn. De auto is overal competitief."

Kansen voor Aston Martin

Gevraagd naar waar de kansen liggen voor Aston Martin om het Red Bull moeilijk te maken, antwoordt McCullough: "Rondetijd vinden. Ze zijn net wat sneller in de bochten en ongetwijfeld sneller op de rechte stukken. Daar moeten we verbeteren, maar we gaan naar een aantal andere circuits. De eerste drie circuits zijn wat atypisch geweest." Voor Aston Martin liggen er kansen bij het voordeel in windtunneltijd. Red Bull mag vanwege haar wereldtitel in 2022 en het overschrijden van het budgetplafond in 2021 minder ontwikkelen, terwijl de Britse renstal juist relatief veel tijd in de windtunnel mag spenderen. "Dat is zeker een voordeel", weet McCullough. "We proberen daar zo veel mogelijk voordeel uit te halen en hierbij is het zeker handig dat we veel kunnen testen. De vergaarde data hiervan valt later nog te analyseren, dus meer tijd hebben is zeker een voordeel", zo oordeelt hij.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"