Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

Aston Martin verklaart waarom het zo afgegleden is

Het is een van de grote mysteries van na de zomerstop: de terugval van Aston Martin. Voor de zomerstop stond het team nog derde in de strijd om de constructeurstitel. Nu moet het vooral achterom kijken om niet ingehaald te worden door de huidige nummer vijf: McLaren.

Alonso Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de eerste seizoenshelft was met name Fernando Alonso een van de opvallendste coureurs. Hij stuurde zijn Aston Martin naar zes podiumplekken en omdat ook Lance Stroll regelmatig zijn punten pakte, stond het team lange tijd tweede achter Red Bull. Maar waar andere teams zich verbeterden naarmate het seizoen vorderde, zakte Aston Martin verder weg. Alonso pakte in Zandvoort nog wel de tweede plek, maar daarna gingen de prestaties bergafwaarts.

"Het was dit weekend (GP Japan, red.) lastig. We waren niet opgewassen tegen de voorste teams. Dat zagen we al op vrijdag en ook op zaterdag. Dan gaat het erom om het maximale te doen. De verschillen zo klein mogelijk te houden, punten te pakken en beide wagens over de finish te krijgen. Als je niet zo competitief bent zoals je graag zou willen, moet je proberen het maximale eruit te halen", kijkt teambaas Mike Krack bij onder meer RacingNews365 nog eens terug op afgelopen weekend.

Na een goede seizoenstart is Aston Martin voorbijgestreefd door Mercedes en Ferrari. Het team van Fernando Alonso en Lance Stroll heeft nu plek vier in handen (221 punten), maar het goed presterende McLaren (172 punten) hijgt Aston Martin in de nek. "Het is een verhit gevecht. Wij moeten naar de komende races kijken. We moeten het maximale brengen als het gaat om betrouwbaarheid van de wagen. In Japan hadden we dat niet, daar haalde maar één wagen de finish. We mogen geen fouten maken en moeten ons op onszelf focussen. Wij hebben geen invloed op wat zij doen."

Gaat om ontwikkeling

Alonso kon eerder in het seizoen nog regelmatig meestrijden voor een podiumplek, nu ziet Krack dat niet zo snel meer gebeuren. "Het hangt ervan af hoe de volgende races verlopen en hoe enkele ontwikkelingen gaan werken. Maar in deze situatie heb je geen kans", voorspelt de teambaas. Waar de prestaties van de wagen dan zijn gebleven? "Het gaat om ontwikkeling. Sommige teams hebben echt grote vooruitgang geboekt, sommige minder. En het is heel simpel, wij hebben niet genoeg gedaan."

Krack ziet dat andere teams het gat met Red Bull kleiner hebben gemaakt dan dat Aston Martin terrein heeft verloren met het team van Max Verstappen en Sergio Perez. "Je moet niet naar een enkele baan kijken, maar naar een periode van verschillende races. Maar het is duidelijk dat we meer prestaties hadden willen halen uit onze upgrades. Maar er komt nog wat aan en ik heb vertrouwen dat we een deel van het gat kunnen dichten."

Ook interessant:

Sublieme Verstappen laat stoeltje Perez nog meer wankelen

Hieperdepiep! Red Bull pakte de wereldtitel voor teams in de Formule 1. Hulde aan Max Verstappen en Sergio Perez! Of toch vooral aan Verstappen, Ruud Dimmers, Tom Coronel en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"