Aston Martin verraste gedurende 2022 met een 'nieuw' concept van haar bolide, waarmee ze de filosofie van de kampioenschaps winnende Red Bull-wagen leken te volgen. Dit bleek een succes: in het huidige Formule 1-seizoen zijn ze het tweede team achter de Oostenrijkse renstal en in de eerste vijf races werd er door Fernando Alonso maar liefst vier keer een podiumplaats gescoord. Er kan dus gesteld worden dat de ontwikkelingsroute de juiste is, dit na een tegenvallende bolide begin 2022. Pas in de GP van Spanje van dat jaar kwam er een update met een sterk gewijzigde bolide, iets dat volgens Dan Fallows, technisch directeur van Aston Martin (en voormalig Red Bull-kopstuk) niet makkelijk te realiseren is. Fallows legt uit dat een Formule 1-team niet zomaar even kan overstappen naar een mogelijk beter concept. "Als je eenmaal bent begonnen aan het volgen van je aerodynamische ontwikkelingsroute, dan is switchen van concept fundamenteel gezien erg lastig", zegt hij tegen de media, waaronder RacingNews365. "Je moet er ook echt in geloven dat je het goede doet." "Er zijn conceptuele verschillen tussen ons en Ferrari en met Mercedes zitten we ongeveer op dezelfde pace. Je kan dus lastig zeggen dat één van de andere teams de verkeerde ontwikkelingsroute heeft gekozen of dat ze niet willen veranderen. Of er nog iemand gaat switchen, dat wordt interessant om te zien. Echter, hoe later ze dat doen, hoe lastiger dat wordt", zo waarschuwt Fallows, wijzend naar Mercedes en haar zero-pod design.
Red Bull loopt voor
Niemand kan om de dominantie van Red Bull heen op dit moment. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez won alle races van het Formule 1-seizoen tot nu toe, terwijl Aston Martin in de meeste gevallen het podium completeerde. Toch is het gat tussen de twee teams relatief groot, wat betekent dat de nummer twee in de WK-stand aan de bak moet. "We moeten weten waar we staan ten opzichte van Red Bull, maar ik ben van mening dat we sterk zijn op verschillende vlakken", zo vervolgt Fallows. "We moeten onze wagen optimaliseren per circuit, wat betekent dat er soms verschillende aspecten naar voren komen. Of dat nou in de snelle of de langzame bochten is: we zijn nog niet zo sterk als een aantal concurrenten van ons." "De zijn openlijk van concept geswitcht en we zijn nog altijd bezig met doorontwikkelen. Dit jaar hebben we een grote stap gemaakt, maar we hebben nog een kleine weg te gaan. Ik kan eerlijk gezegd niet naar één vlak wijzen waar we moeten verbeteren. Alles moet nog worden verbeterd."
Meest gelezen