De toch al aanhoudende geruchten over een stap van de Volkswagen Group naar de Formule 1 hebben extra wind in de zeilen gekregen, nadat de Volkswagen Group naar verluidt Adam Baker heeft aangesteld om het motorsportprogramma te gaan leiden, zo heeft RacingNews365 begrepen. Baker werkt op dit moment nog als de Safety Director bij de FIA, een rol die hij in voorbije drie jaar bekleedde, maar in het verleden werkte hij ook succesvol bij verschillende motorafdelingen. Hij startte zijn carrière twintig jaar geleden als een engineer bij Cosworth, waarna hij in 2005 de overstap maakte naar BMW. Hij promoveerde daar tot het hoofd van het race- en testprogramma van de Formule 1 in 2007. In 2009 maakte hij binnen BMW de overstap naar het wereldkampioenschap Superbike, nadat BMW de Formule 1 vaarwel zei. In 2010 nam hij bij BMW een wat bredere rol in toen hij vrijwel alle autosportprogramma's, inclusief die van de klantenteams zou leiden, om uiteindelijk zijn functie bij BMW in 2018 neer te leggen voor de functie die hij nu bij de FIA bekleedt. De switch van de FIA naar de Volkswagen Group zou geschieden met de stilzwijgende goedkeuring van de FIA, waarbij zijn belangrijkste taak het evalueren van toetreding tot de Formule 1 met dochtermerk Audi zal zijn, misschien eerst als motorleverancier. Nu de Formule 1 Volkswagen lijkt te willen verleiden tot een Formule 1-project, valt het aanstellen van Adam Baker samen met de terugkeer van Allan McNish in de Formule 1-paddock in Hongarije. De voormalig Audi WEC-coureur en Toyota Formule 1-coureur wordt vaker als drivers steward op het F1-circuit gespot, maar dat is niet een rol die hij dit weekend bekleedt. McNish is echter wel altijd verbonden gebleven aan Audi na zijn actieve racecarrière. Op dit moment is hij bijvoorbeeld de teambaas van Audi's ABT Schaeffler Formule E-team. Echter, na dit jaar stapt Audi als fabrieksteam uit de volledig elektrische klasse.
Meest gelezen