Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Auto Max Verstappen is kopie van Mercedes en Ferrari'

Red Bull Racing wilde dit Formule 1 seizoen een serieuze aanval doen op de dominantie positie van Mercedes. Al vrij snel werd duidelijk dat de Oostenrijkse renstal in de wintermaanden haar huiswerk niet goed had gedaan. In de afgelopen races werd het verschil echter rap teruggebracht. Een verdienste van Red Bull of hebben ze zich laten leiden door de concurrentie?

Na de zomerstop heeft het team van Verstappen en Ricciardo forse stappen gemaakt. Zowel in België, Italië als in Singapore kwam het team met een behoorlijk gewijzigde aerodynamisch pakket. Uitgerekend op Monza, wat normaal bepaald niet het circuit van Red Bull is, waren ze het tweede team achter Mercedes. Teambaas Horner liet aan het begin van het jaar nog weten: "We begonnen aan het seizoen met een achterstand van twee maanden." Red Bull is altijd al in staat geweest om tijdens het seizoen progressie te maken. Maar een verschil overbruggen van pak 'em beet 1,5 seconde per ronde aan het begin van het jaar dat vergt nogal wat. Volgens Sebastian Vettel is het wel duidelijk wat Red Bull heeft gedaan. De Duitser constateerde in Singapore namelijk dat Red Bull bij Ferrari had afgekeken. "Die barge-boards zijn gewoon van ons. Alleen nu gespoten in de kleuren van Red Bull."

Ook op andere vlakken keek Red Bull veelvuldig af bij de concurrentie. Zo was er ineens toch de T-wing, een sleuf in plaats van een inham aan de voorkant van de vloer en onder meer een verbrede vleugel boven de luchtinlaten. Engineers van Mercedes grapten al eens: 'Wordt de RB13 ineens bij ons in Brackley gebouwd?" Natuurlijk werkte men bij Red Bull ook hard achter de schermen aan verbeteringen aan de RB13. Zo kwam het team met een nieuwe unieke diffuser en werd in Monza de nieuwe high-speed achtervleugel geïntroduceerd. Ook werkte Red Bull hard aan de ophanging van de auto waardoor de RB13 momenteel als meest sierlijke auto van het veld bekend staat. Critici 'beschuldigen' Red Bull dan ook dat ze vooral van anderen hebben gekopieerd. Teamadviseur Helmut Marko wuift dit direct weg en laat aan Auto Motor und Sport weten. "Natuurlijk kijk je wat anderen hebben. Daarna probeer je te begrijpen hoe alles werkt en dan ga je het verder ontwikkelen."

Viaplay
x
Max Verstappen grijpt naast prestigieuze prijs