Derek Warwick tekende in 1985 namelijk een contract dat hem in 1986 als teamgenoot van Ayrton Senna aan het team van Lotus verbond. Senna stak daar echter hoogstpersoonlijk een stokje voor: "Alles was in kannen en kruiken. We zouden een gelijke behandeling krijgen en de inzet van de reserveauto zouden we gelijk verdelen", zo begint de Brit zijn verhaal in de Formule 1-podcast Beyond The Grid . "Ayrton was achter de schermen echter met het team en de sponsoren bezig, en overtuigde iedereen ervan dat ik niet de juiste coureur voor het team was. Hij wilde geen competitieve Britse teamgenoot in een Brits team met Britse monteurs, want hij was bang dat ze mij voor zouden trekken. Hij dacht zelfs dat het team niet groot genoeg was om twee competitieve auto’s in te zetten en om ons een gelijke behandeling te geven. Hij wilde de nummer een zijn, hij wilde de beste monteurs en de reserveauto voor hem alleen hebben." Senna kreeg zijn zin, uiteraard tot ongenoegen van Warwick, die met de kennis van nu zou hebben gewild dat hij zo zelfzuchtig was geweest als de Braziliaan: "Ik denk dat hij heel goed begreep wat hij had gedaan had. Uiteindelijk viel ook de hele Britse gemeenschap over Senna heen, omdat ik ineens zonder contract zat en alle stoeltjes voor het volgende seizoen al vergeven waren. Hij was, net als alle grote coureurs overigens, alleen gefocust op zichzelf." Derek Warwick zou alsnog zijn comeback maken in de Formule 1, maar hij kreeg nooit meer de kans om voor een topteam te rijden. Warwick baalt nog steeds: "Het was een gemiste kans en ik zou graag onder gelijke omstandigheden Senna's teamgenoot zijn geworden in 1986."
Meest gelezen