Als er in de jaren ’00 van deze eeuw sprake was van een nieuwe race op de F1-kalender, dan kon je er vergif op innemen dat de koningsklasse in gesprek was met één of ander ver oord, dat welwillend was om voor een grof geldbedrag een hyperdeluxe race-oord uit de grond te stampen. Ga maar na: in China, Bahrein, Abu Dhabi en Rusland (deal was rond in 2010) stonden overheid en steenrijke investeerders garant voor megalomane projecten. Vanaf 2014 kwam er verandering in de zaak. Bernie Ecclestone, de voormalig ‘baas’ van de Formule 1, zag waarschijnlijk dollartekens en besloot de A1 Ring in het Oostenrijkse Spielberg uit de mottenballen te halen. Gesteund met tientallen miljoenen uit de portemonnee van Red Bull werd het circuit (en met name de paddock) bij Knittelfeld opgelapt, waardoor de Oostenrijkse GP pardoes terug kon keren op de kalender.
Plots ging het lampje in het oude hoofd van Ecclestone branden. Waar de Brit eerder met name richting olielanden trok, daar wist hij ineens enthousiasme aan te wakkeren bij landen die daadwerkelijk een link met de Formule 1 hebben. Mexico, in het verleden meermaals organisator van een goedbezochte Grand Prix, was met dank aan het succes van landgenoot Sergio Perez de volgende in lijn. Vanaf 2015 wordt er weer geracet op het afgestofte Autodromo Hermanos Rodriguez, dat middenin hoofdstad Mexico-City is gelegen. In 2018 wordt er zowaar voor de derde keer in korte tijd een ‘oud’ circuit aan de kalender toegevoegd. De Formule 1 is dan inmiddels overgenomen door Liberty Media, maar dat bedrijf moet de door Ecclestone afgesloten contracten respecteren. De Brit heeft kort voordat hij het veld moest ruimen een deal gemaakt met het circuit Paul Ricard, waar hij niet geheel toevalligerwijs bijzonder nauwe banden mee onderhoudt. Zodoende keert na de Oostenrijkse en de Mexicaanse, ook de Franse Grand Prix terug op de Formule 1-kalender. Niet iedereen was even blij vanwege deze beslissing, maar feit is dat Paul Ricard op het programma staat. En nu dus ook Zandvoort. De Nederlandse Grand Prix, die tussen 1952 en 1985 dertigmaal werd gehouden, zal een 31ste editie beleven in het volgende Formule 1-seizoen. Chase Carey en Sean Bratches, respectievelijk de voorman en de commercieel directeur van Liberty Media, hebben naar het publiek – en uiteraard ook naar de mogelijk te behalen centen – geluisterd. Voor de vierde keer in korte tijd wordt een race waarvan verwacht werd dat deze misschien nooit terug zou keren in het Formule 1-cirus, beloond met een comeback. Laat het mogelijke wegvallen van de Mexicaanse GP en de controverse rond de Franse wedstrijd geen precedent schapen..
Meest gelezen