Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bakoe doet aanpassing aan 'één van de engste plekken op de F1-kalender'

Het Formule 1-stratencircuit in Bakoe doet een aanpassing aan, wat door Nico Rosberg werd beschreven als, 'één van de gevaarlijkste punten op de F1-kalender'.

De ingang van de pitstraat op het Baku City Circuit zal er dit jaar iets anders uitzien. Voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van vorig jaar omschreef Nico Rosberg het als één van de engste plekken op de Formule 1-kalender. Zijn vrees was dat in het geval van een 'freak accident' het risico bestond dat een auto vol op de kopse kant van de pitmuur zou kunnen klappen. "Stel je voor dat daar iets gebeurt met 350 kilometer per uur... dan is het klaar", zo liet hij weinig aan duidelijkheid te wensen over. De toenmalige wedstrijdleider Michael Masi was het niet helemaal eens met de lezing van Rosberg, maar toch zijn er nu kleine aanpassingen gedaan naar aanleiding van een veiligheidsverzoek van de FIA.

Wat verandert er op het Baku City Circuit?

In gesprek met een klein groepje media, waaronder RacingNews365 , geeft circuitbaas Arif Rahimov aan wat er precies anders zal zijn aan de ingang van de pits. "We passen de ingang iets aan. De baan zelf wordt niet aangepast, maar de FIA vroeg ons de ingang van de pits aan te passen om de veiligheid te verbeteren. We zullen zien hoe het gaat. Ik denk sowieso niet dat de coureurs veel fouten maken bij het binnen rijden van de pitstraat." "Het gaat om het uitstekende stukje van de pitmuur en het stukje daarvoor. De vorm daarvan wordt licht aangepast."

Mogelijk nog meer aanpassingen op aangeven van coureurs

Rahimov gaf verder aan dat, los van de aanpassingen aan de pitstraat, er geen veranderingen aan het circuit gemaakt zullen worden, tenzij de coureurs daar na de vrije trainingen specifiek om vragen. "We zien het wel als de auto's de baan op gaan. We zullen op voorhand geen bochten aanpassen (bijvoorbeeld aan steeds breder wordende auto's door de jaren heen, red.). Maar soms melden zich na een training coureurs met de opmerking dat bijvoorbeeld een bepaalde kerb moet verdwijnen." Rahimov geeft de smalle doorgang in het oude centrum als voorbeeld: "Daar zijn we al sinds de eerste editie druk mee. We hebben een kerb toegevoegd, weer weggehaald en weer toegevoegd. Je weet gewoon niet hoe iets gaat verlopen voordat de auto's op het asfalt zijn geweest."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi