Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lewis Hamilton

Balende Hamilton: 'Ik zou willen dat het materiaal in F1 minder belangrijk was'

Lewis Hamilton is voor het eerst in ruim acht seizoenen geen titelkandidaat. Daar baalt hij logischerwijs van en soms zou hij willen dat het in de Formule 1 alleen maar om de coureur draaide.

Verstappen Hamilton Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na acht seizoenen op rij te hebben gestreden voor de wereldtitel - en zes keer aan het langste eind te hebben getrokken - is Lewis Hamilton dit jaar voor het eerst in een lange tijd geen titelkandidaat.

En dat is - zeker met de teleurstelling van vorig seizoen in het achterhoofd - een bittere pil om te slikken. Hamilton kijkt er in gesprek met RACER filosofisch tegenaan. Het draait er volgens hem niet om hoe hij faalt, maar hoe hij na een mindere periode weer terugkomt.

"Het gaat erom dat je even wat tijd neemt, reflecteert en kijkt wat je beter kan doen. Als atleten zijn we zeer vastberaden en we houden er niet van om te verliezen, we vinden het niet fijn om te falen", vertelt de zevenvoudig kampioen.

"Falen is geen optie, maar soms faal je toch, en dat maakt deel uit van het proces. Het gaat er dan om dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, maar het gaat erom hoe je het incasseert en hoe je die ervaringen gebruikt om weer verder te gaan."

"Dat is niet makkelijk", vervolgt Hamilton. "Het kan vijf minuten duren, het kan een dag duren, maar ook meerdere dagen (om tegenslagen te verwerken, red.). We winnen en verliezen als team en we slaan samen terug. Daar hou ik echt van, dat ik niet alleen in deze emotionele achtbaan zit."

Hamilton baalt

Hamilton kreeg dit jaar een tegenvallende bolide van Mercedes. Uitzicht op een zege had hij tot op heden niet tot nauwelijks. Zelf heeft hij weinig controle over het materiaal en daar baalt de Brit enigszins van, al beseft hij dat hij niet te lang moet wakker liggen van dingen buiten zijn controle om.

"De les is dat je je moet focussen op hetgeen dat je kan controleren. We maken ons misschien wel zorgen over dingen buiten onze controle, maar je moet jezelf proberen aan te leren om dat niet te doen."

"Ik zou graag willen dat het in deze sport alleen draaide om mijn pure capaciteiten die het verschil zouden kunnen maken", zucht Hamilton. "Maar het gaat om zoveel verschillende dingen die samen komen. We roeien als team allemaal in dezelfde boot."

"Het is zeker zwaar", vervolgt de Mercedes-coureur. "Dat mag echter geen excuus zijn, want we moeten hard aan de bak. Zo hoort het ook! Als elke dag makkelijk zou zijn, dan zou het geen uitdaging zijn. Ik hou van de uitdaging waarbij ik met iedereen samen moet werken en het beste in iedereen naar boven moet halen en andersom."

Zo werkt F1 niet

In F1 draait het echter vooral om het materiaal en dat beseft Hamilton maar al te goed. "Iedereen snapt dat we het dit jaar niet goed hebben gedaan, maar dat betekent niet dat we het in de toekomst niet goed kunnen doen. Doet het pijn? Dat zou ik niet zeggen. We weten allemaal hoe het had kunnen zijn. We willen maar al te graag vooraan vechten."

"Ik zou willen dat de auto's dichter op elkaar zitten en de gevechten spannender waren, met slechts tienden van een seconde verschil tussen de coureurs. Dat is echter niet hoe onze sport in elkaar zit. Daarom maak ik me daar niet druk om, want het is niet iets dat ik op dit moment kan beïnvloeden."

"Ik focus me op hetgeen wat ik wel kan beïnvloeden en probeer beter te presteren met het materiaal dat ik heb. Waar ik dan wel van wakker lig zijn andere dingen. Waar heb ik iets laten liggen? Hoe kan ik mijn team beter ondersteunen? Hoe kan ik hen betere keuzes helpen maken over de volgende bolide? Op die vragen focus ik me en hopelijk doet de auto in februari 2023 precies wat we willen zodra we de baan op gaan", aldus Hamilton.

Ook interessant:

Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

72 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'