Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Pirelli

Bandenbaas verwacht meer mogelijkheden voor GP Monaco

Gedurende het Formule 1-seizoen 2018 was er veel te doen omtrent de hypersoft, de zachtste band die coureurs met dank aan leverancier Pirelli tot hun beschikking hadden. De compound zou volgens velen te snel slijten, waardoor het niet interessant was om erop te racen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

De wirwar aan compoundnamen is geschrapt voor het seizoen 2019, maar de hypersoft bestaat min of meer nog steeds. Tegenwoordig wordt de zachtste band van Pirelli aangeduid met een typenummer: C5.

"De C5 is een doorontwikkeling van wat de hypersoft in 2018 was", liet Pirelli-baas Mario Isola ten overstaande van onder meer RacingNews365 weten. "Het grote probleem met de hypersoft was de graining", verklaart de Italiaan, die duidt op een proces dat wordt veroorzaakt door een te warme buitenkant en een koude binnenkant van een Formule 1-band. Daardoor kunnen de buitenste rubbervellen van de band af 'glijden', waardoor de coureur met een gebrek aan grip te maken krijgt.

Vervolgens reageert de F1-bolide niet meer scherp genoeg, waardoor de coureur in kwestie geregeld naast de ideale lijn komt te rijden. Daardoor pikt hij rubberkorreltjes van andere rijders op, die in het proces van 'normale', geleidelijke slijtage zijn achtergebleven op het circuit.

"De nieuwe C5-band, die we gaan gebruiken tijdens de Grands Prix van Monaco en Canada, heeft betere mechanische stabiliteit en kan in een groter strategisch raamwerk worden gebruikt. Natuurlijk moeten de komende races uitwijzen of dat inderdaad het geval is, maar de teams hebben in Abu Dhabi (na de Grand Prix van 2018) en de wintertestweken in Barcelona met deze nieuwe band gereden. Volgens mij kwamen ze niet al teveel moeilijkheden tegen."

In Monaco wordt de C5-compound, die afgelopen dinsdag en woensdag nog door meerdere rijders werd gebruikt tijdens de in-season test, voor de eerste keer tijdens een Grand Prix-weekend ingezet.

0 reacties

    Breaking Red Bull ontdekt het probleem in Honda-motor Verstappen