Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Pirelli

Bandenbaas verwacht meer mogelijkheden voor GP Monaco

Gedurende het Formule 1-seizoen 2018 was er veel te doen omtrent de hypersoft, de zachtste band die coureurs met dank aan leverancier Pirelli tot hun beschikking hadden. De compound zou volgens velen te snel slijten, waardoor het niet interessant was om erop te racen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

De wirwar aan compoundnamen is geschrapt voor het seizoen 2019, maar de hypersoft bestaat min of meer nog steeds. Tegenwoordig wordt de zachtste band van Pirelli aangeduid met een typenummer: C5.

"De C5 is een doorontwikkeling van wat de hypersoft in 2018 was", liet Pirelli-baas Mario Isola ten overstaande van onder meer RacingNews365 weten. "Het grote probleem met de hypersoft was de graining", verklaart de Italiaan, die duidt op een proces dat wordt veroorzaakt door een te warme buitenkant en een koude binnenkant van een Formule 1-band. Daardoor kunnen de buitenste rubbervellen van de band af 'glijden', waardoor de coureur met een gebrek aan grip te maken krijgt.

Vervolgens reageert de F1-bolide niet meer scherp genoeg, waardoor de coureur in kwestie geregeld naast de ideale lijn komt te rijden. Daardoor pikt hij rubberkorreltjes van andere rijders op, die in het proces van 'normale', geleidelijke slijtage zijn achtergebleven op het circuit.

"De nieuwe C5-band, die we gaan gebruiken tijdens de Grands Prix van Monaco en Canada, heeft betere mechanische stabiliteit en kan in een groter strategisch raamwerk worden gebruikt. Natuurlijk moeten de komende races uitwijzen of dat inderdaad het geval is, maar de teams hebben in Abu Dhabi (na de Grand Prix van 2018) en de wintertestweken in Barcelona met deze nieuwe band gereden. Volgens mij kwamen ze niet al teveel moeilijkheden tegen."

In Monaco wordt de C5-compound, die afgelopen dinsdag en woensdag nog door meerdere rijders werd gebruikt tijdens de in-season test, voor de eerste keer tijdens een Grand Prix-weekend ingezet.

0 reacties

    Breaking Zo werkt een crashtest in de Formule 1