Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bandenfluisteraar Verstappen onthult het geheim achter zijn succes

De hele wereld prees Max Verstappen om zijn bandenmanagement op Silverstone. Mercedes reed immers binnen no time de banden aan gort, terwijl Verstappen op bepaalde momenten op veel oudere banden zelfs nog wist te versnellen. De Red Bull-coureur legt uit hoe hij dat toch flikt.

Dankzij een fraai staaltje bandenmanagement legde Max Verstappen de beide Mercedessen over de knie vorige week op het circuit van Silverstone. Hij wist zijn banden beter dan wie dan ook in het optimale 'window' te houden. Maar hoe speelde hij dat klaar? Hoe speelde hij dat in het verleden al vaker klaar? In gesprek met Ziggo Sport geeft Verstappen antwoord op exact die vraag. "Dat is een kwestie van echt kijken naar de banden, netjes rijden en daarbij je gevoel volgen", zo begint hij. En hard rijden dan? Dat is immers ook niet onbelangrijk op weg naar een overwinning. "Daar moet je de juiste balans in zien te vinden. Je moet weten waar je tijd kunt pakken en waar je de banden juist spaart. Idealiter belast je de banden meer op de punten waar ze normaal gesproken juist het minste te verduren krijgen, om dat op de meer kritieke punten juist te compenseren." Tot zover datgene wat Verstappen vanuit de cockpit als coureur kan doen om overmatige slijtage tegen te gaan. Ook het team kan door middel van de afstelling van de auto het nodige ondervangen, iets waar het beter in lijkt te slagen dan bijvoorbeeld concurrent Mercedes. "We kunnen werken met camber (dat is de hoek waaronder de banden op het asfalt staan, red.). We kunnen kiezen voor een meer of minder agressieve afstelling van de ophanging. We kunnen ook spelen met de rijhoogte achter. Die is bij ons sowieso anders dan bij Mercedes. misschien dat dat verschil daar mee te maken heeft. Bij ons werkt dat in ieder geval heel goed, bij Mercedes nog niet."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden