Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Barcelona helpt Formule 1-circuit verder om zeep met nieuwe lay-out

Het Circuit de Barcelona-Catalunya staat niet in ons collectieve geheugen als de vetste Formule 1-baan ooit. Integendeel! En toch slagen ze er in Spanje in om het ultieme testcircuit nog verder om zeep te helpen.

Het Circuit de Barcelona-Catalunya is een circuit dat door de decennia heen verschillende wijzigingen heeft ondergaan, maar de basis bleef altijd hetzelfde. De rijke diversiteit aan verschillende bochten maken het tot het ultieme testcircuit voor de Formule 1, maar ook een circuit waar nauwelijks kan worden ingehaald, met saaie races tot gevolg. Enkel in bocht één en in bocht tien was inhalen op papier nog echt mogelijk. Door nieuwe aanpassingen aan het circuit komt daar echter verandering in. Bocht tien wordt aangepast, waardoor de langzaamste bocht van het circuit tot het verleden behoort. Die hairpin lag er sinds 2007 en werd sindsdien ook door de Formule 1 gebruikt. In recente jaren koos ook de MotoGP ervoor die hairpin te gebruiken en plaats van de langere doordraaier die er al sinds jaar en dag lag en daar altijd is blijven liggen. Het circuit wil echter terug naar de roots en dus wordt er een lus aangelegd die tussen het oude circuit en de 'nieuwe' hairpin komt te liggen (zie hieronder). Dat geeft men de kans om ten opzichte van de originele lay-out langere uitloopstroken aan te leggen. Voor de MotoGP is verbouwing geen probleem, want vanwege de veel langere remweg zal inhalen daar voor hen nog steeds mogelijk zijn. Voor de Formule 1 ligt dat helaas anders en de vrees is dan ook dat één van de twee uitremzones van het circuit de kop om wordt gedraaid en dat het circuit in zekere zin dus nóg saaier wordt. De verbouwing wordt echter uitgevoerd met de goedkeuring van zowel de FIA als de FIM. In januari al gaat de schop in de grond en vervolgens moet alles op tijd klaar zijn om zowel de Formule 1 als de MotoGP op de nieuwe lay-out te ontvangen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje