Wanneer je aan de Formule E denkt, denk je niet meteen aan olie of smeermiddelen. De wagens rijden namelijk op elektriciteit, maar dat betekent niet dat de bolides zonder smeermiddelen kunnen rijden. Verschillende onderdelen in een elektrische motor moeten namelijk net als in een motor die op brandstof werkt, gesmeerd worden. Shell levert deze specifieke smeermiddelen, die er in de Formule E logischerwijs heel anders uitzien dan in de Formule 1. "Het interessante van elektrische motoren voor ons is dat zelfs engineers enkele jaren geleden dachten dat smeermiddelen totaal niet nodig zouden zijn in een elektrische motor", begint Shell E-Fluids technology manager Christopher Dobrowolski zijn verhaal in Rome tegenover onder andere RacingNews365 . "We weten nu inmiddels dat dat niet het geval is. Je ziet dat er steeds meer vraag komt vanuit de auto industrie naar onze expertise, zo ook bij Nissan. Dat laat zien dat je niet zomaar een transmissievloeistof kunt gebruiken voor de versnellingsbak, dat moet je zeer bewust maken met de juiste additieven. Het is niet makkelijk om de juiste smeermiddelen te maken, daar zit veel research and development in en daarom zijn we blij om in de Formule E actief te zijn met Nissan. Dat geeft ons de kans om op een hoog competitief niveau te werk te gaan en onze producten verder te ontwikkelen." Nissan en Shell werken intensief samen in de Formule E, tot grote tevredenheid van de motorsport director van Nissan, Tommaso Volpe: "We investeren veel in de elektrische technologie omdat dit de toekomst is en we in deze richting verder willen gaan. Het is echter niet gemakkelijk, omdat we nog aan het begin staan. Daarom moeten we veel investeren om stappen te maken, er komen namelijk veel uitdagingen op ons pad. De samenwerking met Shell in de Formule E is daarom heel interessant. Het is belangrijk om met het oog op de doelen die we als bedrijf voor ogen hebben ons nog sneller te ontwikkelen. In 2050 willen we al onze auto's uitstootvrij hebben en dat is een onwijs grote uitdaging natuurlijk."
"In de Formule E doen we nu al ervaring op", vervolgt Volpe zijn verhaal. "Het is dit een ideale klasse om actief in te zijn, ook omdat het qua marketing ons veel doet. Formule E is een klasse die wereldwijd bekend is en daardoor bereiken we veel mensen over de hele wereld. We zijn blij om hier actief te zijn en natuurlijk ook met de verlenging van de partnership met Shell. Het is onze grootste partner en daarom is het van groot belang dat we samen verder gaan, aangezien we volgend jaar aan een nieuwe uitdaging beginnen." De Formule E begint volgend seizoen namelijk aan een interessant en uitdagend seizoen, omdat de teams zullen racen met nieuwe wagens. Het is de derde evolutie van de wagens, sinds de start van de Formule E in 2014. Doordat de ontwikkeling van elektrische wagens snel gaat, zullen de nieuwe bolides, de zogenoemde Gen3-wagens, lichter en sneller worden. "Juist om deze reden is het belangrijk dat Shell een partner is en geen sponsor. Smeermiddelen en bijvoorbeeld transmissievloeistoffen spelen een grote rol in de prestaties van de bolides. Je moet een zo zuinig mogelijke motor bouwen en de smeermiddelen en transmissievloeistoffen spelen een cruciale rol in dit geheel. We staan voor een grote uitdaging voor wat betreft het maken van de Gen3-wagen en daarom zijn we heel blij om deze partner aan boord te hebben", aldus Volpe met een zeer optimistische lach op zijn gezicht. "Het voordeel is dat we al enkele jaren met elkaar samenwerken en daardoor hebben we al veel data kunnen verzamelen en zijn we op elkaar ingespeeld. Met het oog op de Gen3-wagen is dit een belangrijk aspect. Het voelt dan ook aan alsof we één team zijn", reflecteert Volpe op de samenwerking. Het is partnership die door Shell ook wordt gebruikt om de producten voor hun consumenten met een elektrische wagen verder te ontwikkelen. "Zowel in de elektrische motor als in de versnellingsbak blijven smeermiddelen nodig om de motor optimaal te laten lopen. De speciale smeermiddelen die we maken voor de elektrische motor spelen ook een rol in het koel houden van de batterij, wat natuurlijk belangrijk is bij een elektrische motor, doordat het ook energiebesparend werkt. Daar werken we zowel in de Formule E aan, als ook met bijvoorbeeld Kreisel voor de normale auto industrie", aldus Dobrowolski die de Formule E als de ideale klasse ziet om de producten van Shell te ontwikkelen. "De data die we verzamelen in de Formule E gebruiken we constant om ze te vergelijken met andere data die we hebben verzameld in verschillende tests. Vanuit daar ga je verder met de ontwikkeling van de producten, doordat we nu een vertrekpunt hebben vanaf waar we kunnen werken", zo kijkt Dobrowolski met vertrouwen uit naar de verlenging van het partnership met Nissan in de Formule E. Zondag krijgen Nissan en Shell de kans om zich weer op het circuit te laten zien, dan staat namelijk de E-Prix van Monaco op het programma.
Meest gelezen