Iedereen zal het meest vooruitkijken naar de eerste Grand Prix van het jaar, die over een kleine drie weken plaatsvindt, maar de echte puristen kunnen ook van de testdagen zeker genieten. De afgelopen jaren werd er flink gesneden in de testmogelijkheden van de Formule 1-teams Er waren zelfs tijden dat Formule 1-teams zelf vele dagen mochten testen, ook tijdens het seizoen, maar vandaag de dag zitten er strenge limieten aan de testmeters die er afgelegd mogen worden. Daar waar we twee jaar geleden nog twee maal vier dagen op de baan te vinden waren voorafgaand aan het seizoen, zijn daar nu slechts drie testdagen meer van over. Vorig jaar werd de hoeveelheid testdagen terug geschaald van acht naar zes, vanwege de 23-koppige kalender die er toen aan zat te komen. Dit jaar zijn de testweken gedevalueerd tot testweek. Van twee keer drie dagen vorig jaar, naar een maal drie dagen dit jaar. Er werd zelfs even overwogen om helemaal niet te testen dit jaar, maar dat idee werd uiteindelijk op zij geschoven. De wagens van dit jaar zullen namelijk nagenoeg gelijk zijn aan die van vorig jaar, omdat de ontwikkeling grotendeels is stil gelegd nadat het coronavirus het seizoen vorig jaar overhoop gooide. De onzekerheid over de financiële situatie van de teams zorgde ervoor dat de roep om bezuinigingen luider werd en uiteindelijk de ontwikkeling van de wagens werd bevroren, in plaats van dat de geplande compleet nieuwe regels dit jaar in zouden gaan. Omdat ook de testdagen natuurlijk een financieel kostenplaatje met zich meebrengen, opperden sommige teams om deze in 2021 niet te houden. Omdat bijvoorbeeld McLaren een nieuwe motor achterin heeft liggen, waren zij echter pertinent tegen dat idee. En dus zijn er vrijdag tot en met zondag drie testdagen te bewonderen op het Sakhir International Circuit in Bahrein. Daar zullen de teams de komende dagen neerstrijken om zich voor te gaan bereiden op het nieuwe seizoen. Tienduizenden manuren aan werk moeten komend weekend allemaal samen komen. Werken alle systemen, zoals de motor, de versnellingsbak, de hydraulica en de elektronica? Klopt de data uit de windtunnel met de data op het circuit? Werkt dat vernuftige trucje dat we deze winter stiekem hebben verzonnen? Allemaal vragen waarop de teams komend weekend een antwoord hopen te vinden. Voor de fans is het ook prachtig om weer meerdere Formule 1-wagens bij elkaar op het circuit te zien. De afgelopen weken werden we zo nu en dan getrakteerd op wat beelden van de nieuwe Formule 1-wagens tijdens een shakedown c.q. filmdag, maar zoveel actie als komend weekend hebben we sinds begin december niet meer gezien. Tegelijkertijd zien we de wagens nu in hun geheel, iets dat de afgelopen weken niet altijd het geval was. Vaak waren de beelden van de shakedown opzettelijk vaag en werden er bij onthullingen bepaalde onderdelen van de wagen verhuld. Zo was de Red Bull-bolide van Max Verstappen, de RB16B, op wat studiofoto's helemaal niet te zien. Komt het team of een van haar grote concurrenten met een daverende verrassing, zoals Mercedes vorig jaar met het DAS-systeem kwam? Iedereen is daar benieuwd naar, ook de teams onderling. Aan het einde van deze week weten we als het goed is meer. Tot slot is het natuurlijk ook voor de coureurs belangrijk om vele meters te maken. Elk team heeft tijdens de testdagen maar één auto om in te zetten, dus elke coureur krijgt anderhalve dag aan testtijd. Sommige coureurs zullen al meters hebben gemaakt in de nieuwe wagen tijdens een shakedown, maar dat zullen maximaal slechts enkele tientallen kilometers zijn geweest. Bovendien wordt er tijdens een shakedown gebruik gemaakt van speciale Pirelli-demonstratiebanden en niet van de banden waar mee wordt geracet. Laat het rubber en hoe een coureur daar mee omgaat nou net van megabelang zijn in de Formule 1, dus zeker op dat gebied hopen de coureurs deze veel te leren over de aangepaste 2021-banden. RacingNews365 is bij de testdagen in Bahrein aanwezig en zal je vanaf het circuit voorzien van de laatste nieuwtjes en updates. Elke dag houden we een liveblog bij waardoor jij niets mist!
Meest gelezen