Audi in de Formule 1. Lang leek dat een wens die nooit uit zou komen, maar in 2026 komt daar verandering in. Het iconische Duitse merk neemt vanaf dat jaar Sauber over en maakt dus haar debuut in de koningsklasse van de autosport. Dat doet het niet alleen met een eigen auto, maar ook met een eigen Audi-motor. Een belangrijk moment voor de sport, want voor het eerst sinds de terugkeer van Renault (nu Alpine) in 2016 komt er een nieuw fabrieksteam in de Formule 1.
Audi kent een zeer succesvolle periode in de autosport, maar voornamelijk in sportscars. Zo won het merk onder andere de Dakar Rally en de 24 uur van Le Mans, maar single seaters zijn nieuw voor Audi. Toch heeft het Duitse merk vertrouwen dat het ook in de Formule 1 succes gaat boeken. "Als een merk als Audi de Formule 1 betreedt, kan er maar één doel zijn: vechten om overwinningen en titels", zo verklaarde de CEO van het Audi-project, Andreas Seidl, eerder al. Het doel van Audi is dan ook om vanaf 2026 meteen competitief te zijn.
Toch zijn er twijfels of het zo makkelijk gaat zijn voor de fabrikant. Ook voormalig F1-coureur Gerhard Berger heeft hier zo zijn twijfels over. In gesprek met Bild waakt de Oostenrijker voor té hoge verwachtingen: "Je moet een debuut in de hoogste autosportklasse niet onderschatten. Het vergt geduld en weinig fouten."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Overeenkomsten met Red Bull en Ferrari
Berger kan zijn punt kracht bij zetten door uit eigen ervaring te spreken. Hij vergelijkt de komst van Audi met twee andere grote namen in de autosport. De Oostenrijker ziet parallellen met de komst van Red Bull Racing in 2005, waar Berger zelf bij betrokken was: "Ik herinner me Red Bull, waar ik vrij dicht bij stond destijds. Ondanks bijvoorbeeld de komst van Adrian Newey werden er veel fouten gemaakt en duurde het zes jaar voordat ze een winnend team waren."
"Audi heeft de middelen en het grote voordeel dat ze al op de achtergrond bij Sauber betrokken zijn. Maar naar mijn mening gaat het zeker vijf jaar duren voordat ze vooraan zullen rijden. Kijk naar Ferrari begin deze eeuw", zo vervolgt Berger. "Ondanks Michael Schumacher en de ideale opstelling met Jean Todt, Ross Brawn en Rory Byrne had dat team vijf jaar nodig voordat ze wereldtitels begonnen te winnen."
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!