Het is één van dé grote thema's van dit seizoen: porpoising. Door de sterke zuigende kracht van het ground effect van de nieuwe generatie F1-auto's wordt de bodemplaat helemaal naar het asfalt gezogen, tot het punt waarop de zuigende werking wegvalt, de auto omhoog veert en de cyclus weer van voren af aan begint.
Mercedes heeft er meer last van dan veel andere teams en op Imola nog veel meer dan op andere circuits. George Russell vindt het echt niet leuk meer, te meer omdat de fysieke hinder ervan toeneemt: "Het beneemt je bij vlagen echt de adem", zo begint hij ten overstaan van onder andere RacingNews365.
Anderen bekeken ook:
Pijnklachten
"Het was (op Imola, red.) extremer dan ik ooit heb ervaren. Ik hoop echt dat we een oplossing vinden en ik hoop dat dat ook geldt voor andere teams die hiermee kampen. In deze mate is het niet vol te houden voor de coureurs."
"Dit weekend had ik voor het eerst last van rugklachten en bijna ook van klachten in de borststreek, puur door de hevigheid van het gestuiter. Maar op dit moment is dit wat we moeten doorstaan om de snelst mogelijke rondetijden uit de auto te persen."
Ook interessant:
Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop
Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?
Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan