Max Verstappen wisselt dit weekend van motor en dat komt hem op een gridstraf te staan die hem terugwerpt tot de staart van de grid, waar hij vergezeld wordt door niemand minder dan titelrivaal Charles Leclerc. De Ferrari-man wisselt namelijk ook een aantal onderdelen, waardoor hij ook terug zal worden geworpen naar de achterkant van de grid. Andere coureurs die dit weekend straffen krijgen zijn Valtteri Bottas, Lando Norris, Esteban Ocon en Mick Schumacher, eveneens voor het wisselen van motoronderdelen. De wissel moet als een tactische worden gezien. Op Spa-Francorchamps kan je goed inhalen, in tegenstelling tot op bijvoorbeeld Zandvoort, waar over een week wordt gereden en waar Verstappen ongetwijfeld wil schitteren. Op Spa heb je dus betere kansen om verloren tijd goed te maken. Tel daarbij op dat Red Bull in zekere zin de strategie van Ferrari pareert. Men wisselt op het moment dat de grootste concurrent ook wisselt, waardoor er netto niks verloren gaat ten opzichte van Leclerc.
Wie wisselt er wat?
Verstappen wisselt alle onderdelen die mogelijk zijn. Zijn verbrandingsmotor (ICE), turbocharger, MGU-H, MGU-K, Energy Store, Control Electronics en zijn uitlaat. Voor de laatste drie onderdelen zat hij nog niet op de limiet, dus krijgt hij een straf voor het wisselen van zijn verbrandingsmotor, turbocharger, MGU-H en MGU-K. Toch betekent het dat hij achteraan zal starten. Bij Leclerc wordt alleen de MGU-K en de Energy Store gewisseld. Dit heeft te maken met het feit dat de motorleveranciers tot 1 september nog updates aan die onderdelen door mochten voeren. Overigens bestaat de kans ook nog dat Ferrari op zaterdag de rest van de motoronderdelen bij Leclerc wisselt en dat dat dan pas bekend wordt. Ook Charles zal in ieder geval achteraan starten.
Meest gelezen