Sinds het Formule 1-seizoen van 2022 geldt er een zogeheten motorbevriezing in de koningsklasse. De motorleveranciers mogen niet meer sleutelen aan de krachtbronnen om de performance te verbeteren. Alleen de betrouwbaarheid mag nog verbeterd worden. Alpine meende echter dat het achterliep op de rest qua vermogen. Aangezien in de reglementen is afgesproken dat de verschillen niet groot mogen zijn, wil Renault toch graag gaan sleutelen aan de motor om deze sneller te maken. De Franse motormaker heeft recent dan ook aangekaart dat haar krachtbron minder performance levert dan de andere motorleveranciers, waarna de FIA is gaan kijken naar de performanceverschillen tussen de motoren. De F1 Commission heeft nu geconcludeerd dat er inderdaad 'één partij is met minder performance dan de concurrentie'. Er zijn verschillende manieren besproken om 'de verschillen te verhelpen'. De zaak wordt nu door gestuurd naar de adviescommissie voor de motorreglementen. Daar zal men met voorstellen komen om het verschil te verhelpen.
Meest gelezen