Het moment van de door Charles Leclerc verfoeide pitstop kwam dertig ronden voor het einde van de race. En daar zit hem volgens Mattia Binotto ook meteen de crux. Hij verwijst daarbij naar de eigen analyses van Ferrari. "Simulaties toonden aan dat die eerste ronden op harde banden daadwerkelijk moeilijk zouden worden", zo begint de Italiaan ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "Voor de duur van tien à elf ronden zouden ze langzamer zijn dan de medium band, maar daarna zouden ze het gaan winnen ten opzichte van de medium band en aan het einde van de stint zouden ze sneller zijn geweest. We hadden toen nog dertig ronden te gaan." De call was erop gericht positie te handhaven ten opzichte van Max Verstappen: "We wilden onze positie beschermen op het moment dat er nog te veel ronden resteerden om te switchen naar zachte banden." Echter, er was een groot, overkoepelend probleem. "Over het algemeen werkten de banden gewoon niet goed. De auto werkte op de banden niet zo goed als we hadden verwacht en we beschikten niet over de snelheid waar we terugkijkend naar de vrijdag op hadden gehoopt." Het onderzoek dat Ferrari zal uit gaan voeren richt zich dan ook niet op de strategie, maar op de auto en de vraag waarom die niet goed werkte: "De auto werkte niet goed vandaag en het was eigenlijk voor het eerst dat die niet naar verwachting presteerde. Het was voor het eerst dat we niet meededen om de overwinning."
Meest gelezen