Tijdens de Grand Prix van België kreeg Ferrari-coureur Sebastian Vettel de teamorder om zijn teamgenoot Charles Leclerc te laten passeren. Leclerc maakte zijn pitstop later in de race dan Vettel en reed rond met versere banden. Om Leclerc zo min mogelijk op te houden, besloot Ferrari om de Monegask voorbij te laten bij zijn Duitse teamgenoot. Teambaas Binotto verklaart tijdens een persconferentie na de race dat het team geen andere keus had dan Leclerc voorbij te laten, vanwege de verschillende strategieën van beide coureurs. "We besloten om Seb naar binnen te halen om hem te beschermen tegen een eventuele undercut van Lewis Hamilton. Zo kreeg Charles ook een betere uitgangspositie voor zijn banden voor de rest van de race door hem in de eerste stint langer door te laten rijden." Binotto vervolgt dat als Vettel langer door kon rijden, hij dat ook had laten doen. "We waren voorbereid om Seb zo lang mogelijk door te laten rijden, maar toen we zagen dat Mercedes klaar stond voor een pitstop, moesten we reageren. Hierdoor kreeg Charles ook een gat, zodat hij langer buiten kon blijven zonder dat zijn track position ten opzichte van Hamilton in gevaar liep." De call van Ferrari pakte goed uit voor Leclerc, die zijn eerste overwinning in de Formule 1 boekte. Vettel moest genoegen nemen met een vierde plaats. Tekst: Tom Plaum
Meest gelezen