Iedereen op de Formule E-paddock wist: deze ePrix, het treffen in Santiago, de hoofdstad van Chili, zou een slijtageslag worden. Het kwik gaf in het Zuid-Amerikaanse land liefst 37 graden Celsius aan en in de verzengende hitte moesten de 22 Formule E-coureurs, en hun wagens, zien te overleven. Dat overleven kreeg voor de start van de wedstrijd een nieuwe dimensie voor Lucas di Grassi. De Audi-coureur had zijn concurrentie op een hoop geveegd in de kwalificatie door een wonderrondje te produceren, om kort na de allesbepalende tijdtraining te worden beroofd van zijn poleposition. De Braziliaan had zich niet aan de (nieuwe) regels omtrent het remmen in de in-ronde gehouden en werd teruggezet naar P22.
Door de straf van Di Grassi werd Buemi gepromoveerd naar de pole, voormalig F1-rijder Wehrlein mocht in zijn tweede ePrix als tweede starten. Het tweetal wist lange tijd positie te houden, tot Bird zich met de koplopers kwam bemoeien. De Brit maakte handig gebruik van de eerste Attack Mode, waardoor hij Wehrlein te grazen kon nemen. Buemi bleek in eerste instantie een brug te ver. De Zwitserse kampioen van het tweede FE-seizoen vergooide echter zijn eigen kans om met de overwinning aan de haal te gaan. Kort na twee neutralisaties, waarvan eentje werd veroorzaakt door een gecrashte Stoffel Vandoorne - die tot aan zijn incident prima voor de dag kwam - vloog Buemi vanuit leidende positie de muur in. Zodoende erfde Bird de leiding, Wehrlein kwam wederom op P2 te liggen.
Van tevoren had Wehrlein van zijn Mahindra-teamleiding te horen gekregen 'niet teveel risico' te hoeven nemen. De Duitser reed zijn eerste wedstrijd in Marrakech niet uit en omdat Jérôme d'Ambrosio in beide voorgaande races op het podium kwam, wil Mahindra een gooi naar het teamkampioenschap doen. Het constant vergaren van punten is zodoende belangrijker dan het scoren van dagsucces. Desondanks kreeg Wehrlein in de slotfase van de ePrix in het Parque O'Higgins dé kans om Bird te bedreigen: de Mauritiaanse Duitser schakelde zijn tweede Attack Mode in toen er nog een minuutje of vijf op de klok stonden. Bird wist de aanval van Wehrlein af te slaan en nadat de Mahindra van de Formule E-debutant te warm werd, kon Envision Virgin-rijder Bird opgelucht ademhalen. Door als eerste over de eindstreep te rijden werd Bird de derde winnaar in drie races tijd, nadat António Félix da Costa zegevierde in Saudi-Arabië en D'Ambrosio het treffen in Marokko op zijn naam schreef. Het podium werd gecompleteerd door Daniel Abt (Audi), omdat Alexander Sims (BMW) na het vallen van de vlag werd teruggezet van een derde naar een achtste plaats. Edoardo Mortara (Venturi) hield Birds teammaat Frijns achter zich. Met dank aan zijn zege heeft Bird de leiding in het FE-kampioenschap overgenomen van D'Ambrosio, de Brit heeft één punt (43) meer dan de Belg. De volgende ePrix in het seizoen 2018-19 vindt over drie weken plaats op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad.
Meest gelezen