Het oranje gekleurde Zandvoort is na afgelopen raceweekend achtergelaten en het Formule 1-circus is onderweg naar Monza voor de GP van Italië. Op het iconische circuit zal er wat minder oranje te zien zijn en wat meer rood: de thuisbasis van Ferrari en dus ook de Tifosi zorgen al jaren voor een prachtige sfeer op de Temple of Speed. Als Ferrari wint in Monza, dan is het één groot feest met zeer indrukwekkende beelden. De iconische beelden worden tegenwoordig echter geëvenaard - of zelfs overtroffen - door het Oranjelegioen. In de Monza-preview met RacingNews365 legt Michael Bleekemolen uit dat niets tegenwoordig nog in de buurt komt van de manier waarop we in Zandvoort een overwinning van Verstappen vieren. Dus ook de iconische Tifosi-viering niet. "Ik heb dertig jaar de GP van Monza meegemaakt omdat ik er zelf ook racete, maar dat is nog nooit zo geweest als hoe het nu in Nederland is", looft hij in de week na de Nederlandse Grand Prix het oranjefeest. "Bij Ferrari rijden ze dan de eerste ronde langs bij de kwalificatie of bij de race en dan hoor je iedereen even één keer schreeuwen. Dit geschreeuw ging weliswaar over het toen nog harde gebrul van de Ferrari's heen, maar het is helemaal niets vergeleken met wat wij nu hebben." "Mensen zijn he-le-maal lyrisch over wat er allemaal gaande is in Nederland. Het is een feest geworden, een zwarte cross, een volksfeest: iets heel speciaals", aldus de Nederlandse autocoureur.
Wat kan Ferrari doen tijdens hun thuisrace?
De sfeer is natuurlijk niet het belangrijkste voor de Formule 1-teams. Monza vormt wederom een kans voor Ferrari om ook nog maar een klein beetje mee te doen in de strijd om de wereldtitels van 2022. Vooral tijdens de thuisrace van de Scuderia wil het team ongetwijfeld winnen en hopelijk zelfs een 1-2 scoren, maar lukt dat wel met het geblunder de laatste tijd? "Je weet eigenlijk niet of ze er bij kunnen zitten of niet", beredeneert Bleekemolen. "Het is wel zo: als ze de meest simpele dingen niet goed doen, dan kunnen ze de moeilijkere dingen ook niet goed doen. Misschien als er eens een nieuw beleid zou komen, dat ze dan wat beter voor de dag komen. Maar nu, een bandje niet klaar hebben staan of iemand op het verkeerde moment naar binnen roepen... zo zal het ook wel met de bouw van de auto gaan. Als het nou eens goed gemanaged wordt, dan kunnen ze zo weer aan de top zijn." Verandering in het management gaat niet meer lukken voor de GP van Italië, maar maken ze verder wel kans op de Temple of Speed ? "Snelheid op de rechte stukken is daar natuurlijk heel belangrijk, maar wie gaat er het hardst? Max gaat er in ieder geval hard, maar verder is het heel verschillend. Wie komt waar goed uit de voeten? Het is dit seizoen lastiger te voorspellen." "Alles opengooien kan Ferrari in ieder geval niet door alle lange stukken. Seconden lang op volle toeren staan janken met die motoren, dat blijft lastig. Ze vallen niet extreem veel uit met kapotte motoren, dus wie weet zetten ze hem toch nog net één standje hoger."
"Ferrari kan beter naar Mercedes gaan kijken"
Het moet dit F1-seizoen wel heel raar gaan lopen als Verstappen de coureurstitel niet binnensleept. De Red Bull-coureur staat 109 punten voor op Charles Leclerc en als het meezit kan Verstappen zich in Singapore al kronen tot wereldkampioen van 2022. Ook in het constructeurskampioenschap wordt het lastig voor Ferrari om Red Bull af te troeven. De Oostenrijkse renstal heeft een imposante voorsprong van 135 WK-punten, terwijl Mercedes steeds dichter bij Ferrari komt. De Duitse renstal staat voorafgaand aan de GP van Italië slechts dertig punten achter Ferrari. "Ik denk dat Ferrari eerder naar achteren moet gaan kijken", zo is Bleekemolen van mening. "Dat is waar de druk nu ligt. Aan de voorkant van het veld (bij Red Bull, red.) kunnen ze in mijn optiek beter geen aandacht meer besteden. Ten eerste is Max de betere coureur en ten tweede komt Ferrari er toch niet meer in de buurt." Bleekemolen vermoedt dat Mercedes de tweede plaats nog wel eens kan veroveren van Ferrari door een belangrijk sterk punt van het Duitse team. "In het constructeurskampioenschap, vooral in de strijd om de tweede en de derde plaats, gaat het wel om de betrouwbaarheid. Ik denk dat Mercedes er daardoor Ferrari nog wel kan passeren."
Meest gelezen