Max Verstappen viel op de derde testdag in Catalonië onder de lachende én niet-lachende rijders. De 21-jarige Nederlander kon ’s ochtends niet meer dan 33 rondjes rijden, waar hij in de middagsessie 76 maal in het rond ging. Een aanzienlijk verschil, dat direct van zijn gezicht af was te lezen. In de ochtend leek hij gehaast, een beetje gefrustreerd zelfs. Tijdens zijn perspraatje die rond zessen ’s avonds werd gehouden, kon hij weer lachen. Normaliter gaan de wintertestweken, zeker de eerste, hand in hand met kinderziekten en het oplossen daarvan. Anno 2019 lijkt de betrouwbaarheid van de Formule 1-wagens echter een dusdanig hoge standaard aan te hebben genomen, dat er amper nog een auto forse achterstand oploopt. De Haas viel een paar keer stil, Racing Point kampt al dagenlang met een DRS-probleem (wat vannacht wordt verholpen door het invliegen van een nieuw onderdeel) en Daniel Ricciardo vloog er dinsdag af vanwege een afgebroken onderdeel, maar voor de rest verlopen de testdagen eigenlijk vrij rechtdoorzee.
De Williams FW42 kwam vandaag eindelijk het circuit op Tenminste, zolang je team niet Williams heet. De immer politiek correcte teambazin Claire Williams week woensdagmiddag tijdens een persmomentje pardoes van haar normale houding af door het optreden van haar stal ‘gênant’ te noemen. Op de vraag of technisch directeur Paddy Lowe mogelijk het veld moet ruimen, werd ontwijkend gereageerd. “Daar ga ik nu liever niet op in”, zei Williams. Lowe’s eigen persmoment werd overigens geschrapt, al is dat niet geheel onlogisch. Als het bij het praatje van de teambazin al smoordruk was, zou het bij Lowe serieus een bloedbad worden.
Mercedes 'sandbagged' een eind weg in de eerste testweek
Ondertussen werden de nodige geruchten over de Honda-motor verspreid. Het ding zou vibreren, en zelfs dusdanig dat de gebruiksvriendelijkheid erdoor had te lijden. Aan het einde van de dag plaatste Daniil Kvyat zijn door een Honda-motor aangedreven Toro Rosso STR14 op de eerste stek, door de snelste rondetijd van deze testweek te rijden. Oke, hij deed het op de zachtste band, maar die vibratiegeruchten kunnen ook direct weer de prullenbak in. Tenzij Red Bull in gebreke blijft, uiteraard. Mercedes sandbagged voorlopig een eind weg. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas rijden uitsluitend op hardere compounds en tot dusver is er nog geen zilverpijl verder gekomen dan een zesde plaats. Het kán uiteraard iets zeggen over het vermoedelijke gedrag van de wagen op zachte banden, echter: Mercedes heeft er een handje van om in de wintertests buitensporig veel longruns af te leggen. Het is hun manier van datavergaring die in de recente geschiedenis bepaald geen windeieren heeft gelegd.
Ten slotte Kimi Raikkonen – wederom, want maandag mocht de nukkige Fin deze rubriek ook al afsluiten. Een tweede tijd werd genoteerd, omdat Kvyat in de slotminuten nog een razendsnel rondje uit zijn wagen perste. Liefst 138 maal ging The Iceman in het rond en zodoende verbrak hij zijn persoonlijke wintertestrecord, dat overigens sinds afgelopen maandag stond. Uitermate bemoedigende resultaten. Stoïcijns als altijd kuierde Raikkonen vervolgens naar het team voor een debrief. De ‘Kimi-experience’ kreeg een extra dimensie toen de enkelvoudig wereldkampioen zijn verplichte persnummer afwerkte. Het praatje deed aan als eentje van de wereldberoemde kooivechter Conor McGregor: Raikkonen was véél te laat en taaide bovendien tien minuten vroeger dan de aanwezige pers was beloofd weer af. Juist dankzij al zijn eigenaardigheden blijft de Fin een pareltje voor de Formule 1. Dat hij nog jaren rond mag blijven rijden!
https://twitter.com/SauberF1Team/status/1098274803667161090
Afternoon session completed! Fantastic performance by Kimi today, ending P2 👏 #Kimi7 #F1Testing #GetCloser pic.twitter.com/tjzKZaozDG — Alfa Romeo Racing (@SauberF1Team) 20 februari 2019
Meest gelezen