Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Blog vanuit Barcelona, dag vier: optelsommetjes en een woeste Viking

“Rondetijden zeggen niets”, wordt elk jaar voorafgaand aan de eerste wintertestweek geroepen. En inderdaad: we kunnen er gerust van uitgaan dat Renault en Toro Rosso ondanks hun tijden van vandaag niet om de knikkers mee zullen strijden in 2019. Toch vallen na vier lange dagen pardoes de eerste puzzelstukjes ineen.

Als de interpretaties van teams, coureurs, journalisten en overige kenners samen worden gevoegd, ontstaat een palet waardoor het eerste schilderij van het nieuwe Formule 1-seizoen kan worden gemaakt. Een extra stukje duiding werd donderdagmiddag gegeven door bandenbaas Mario Isola, die de aanwezige pers vertelde hoeveel verschil er tussen de verschillende compounds zit. Optelsommetjes wijzen enkele opvallende zaken uit. Zodoende is het verdict van de eerste week dat Ferrari haar zaakjes het beste voor elkaar heeft. De nieuwe bolide van het Italiaanse merk bleek betrouwbaar én rap, het droomscenario voor een Formule 1-team, zo vroeg in het seizoen. Alhoewel Charles Leclerc en Sebastian Vettel de gemoederen tot bedaren proberen te brengen, lijkt de voorsprong van Ferrari na de eerste testweek ongeveer een halve seconde te bedragen.

Red Bull Racing lijkt een stap voorwaarts te hebben gezet dankzij Honda, maar Ferrari oogt érg sterk Dat Mercedes en Red Bull Racing volgen, is duidelijk. De twee stallen ontlopen elkaar vrij weinig, waar het eerstgenoemde team in drie van de vier testdagen verstoppertje speelde door op hardere banden rond te rijden. De nieuwe Honda-motor lijkt eerder een baat dan een last te vormen voor Red Bull Racing. Het ding loopt loeihard, is betrouwbaar en schijnt ondanks de verwarrende berichtgeving gebruiksvriendelijk te zien. Het middenveld zit mogelijk nog dichter op elkaar, dan vorig jaar het geval was. Toro Rosso was ijzersterk, Renault kwam na een paar kinderziekten uiteindelijk goed mee en Alfa Romeo lijkt de Sauber-lijn van eind 2018 door te kunnen trekken. Williams is de duidelijke hekkensluiter, waar McLaren na een sterke start toch ietwat onder lijkt te doen voor het uitblinkende, bovengenoemde middenmoottrio. Haas en Racing Point vormen vraagtekens, al heeft dat laatste team uiteraard genoeg centen om eventuele ontwerpfoutjes snel glad te strijken.

Bottas lijkt plots geen grote puber meer, maar een woeste Viking

De rijders maken vervolgens het verschil en ook al is het koffiedikkijken, Pierre Gasly ging direct in zijn eerste Red Bull-dag onderuit door zijn RB15 tegen de bandenstapel te parkeren. Leclerc is voorlopig op geen fout te betrappen, maar datzelfde geldt voor Vettel, Lewis Hamilton, Max Verstappen en ook Valtteri Bottas. Die laatste mag niet zomaar worden afgeschreven, trouwens. De Fin maakt een kwieke indruk, is duidelijk getergd door het verloop van de afgelopen twee seizoenen en heeft bovendien een nieuw strijdwapen: een baard. Met het extra gezichtshaar lijkt de tweede man van Mercedes plots geen grote puber meer, maar een woeste Viking. Tijdens zijn persgesprek op donderdagmiddag liet de drievoudig Grand Prix-winnaar geen kans onbenut om eigen prestaties uit het recente verleden af te branden, waarop hij vol overtuiging uitsprak in 2019 teammaat en vijfvoudig wereldkampioen Hamilton te willen verslaan. Sprookjes bestaan amper in de Formule 1, maar als iemand verrassend uit de hoek kan komen in 2019 lijkt het Bottas wel te zijn. De vraagt rijst echter of de zilverpijlen ook dit jaar een gooi naar goud kunnen doen.

Kan Valtteri Bottas zijn overtuiging naast de baan omzetten in prestaties op het circuit? “Rondetijden zeggen niets”, tot ze beginnen te praten. Voorlopig spreken ze in het voordeel van Ferrari en lijkt de Honda-motor eveneens een positief gespreksonderwerp. Na de eerste wintertestweek is er echter nog voldoende werk over wat tijdens de tweede wintertestweek moet worden verricht. Na vier ellenlange dagen zit de aftrap van het Formule 1-seizoen 2019 erop en voorzichtig worden de eerste conclusies getrokken. Volgende week is het vanaf dinsdag weer raak: wederom mogen de teams viermaal twee keer vier uur in actie komen, nadien worden de lange analyses geschreven. Wie reed er hoeveel rondjes? Wie kwam er tot welke tijd en hoeveel verschil is er aan de bandencompounds te wijten? Het zijn vragen die allemaal in de loop der tijd een antwoord krijgen, al blijft het gissen tot de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië is afgelopen. Wat dat betreft is het nog 23 nachtjes slapen. Voor nu bedank ik jullie allen voor het lezen van dit blog. Volgende week is het aan RN365-collega Joe van Burik om dagelijks verhalen vanuit de Spaanse paddock te vertellen!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal