In de eerste drie Grands Prix van het jaar werden de bonuspunten door respectievelijk Valtteri Bottas, Charles Leclerc en Pierre Gasly gescoord. Waar Bottas en Leclerc op jacht waren naar de overwinning - iets wat Bottas ook daadwerkelijk lukte - daar kwam Gasly in de slotfase vanuit niemandsland de pits in om een aanval op de eerste plek van de tijdenlijst te doen. "Rijders gaan nu echt hun best doen om het bonuspunt voor de snelste ronde binnen te slepen", beweert Brawn. "Die regel werd aan het begin van het seizoen geïntroduceerd om een extra dimensie aan de slotfase van de race toe te voegen, een moment waarop de wedstrijd meestal al is beslist. De GP van China vormde een perfect voorbeeld. De top zes was min of meer zeker van zijn plek en Pierre Gasly had een gezonde voorsprong ten opzichte van nummer zeven Daniel Ricciardo." "Red Bull besloot het gokje te wagen en ze haalden Gasly kort voor de finish naar binnen. De Fransman kreeg een setje van de zachtste compound mee, om de snelste raceronde te noteren. Het was geweldig om hem in de laatste ronden te volgen op de timing-schermen. Gasly noteerde in alle sectoren een persoonlijk beste tijd, om Vettel het bonuspunt te ontnemen", kijkt de Brit terug. "Voor Gasly's pitstop hoorde je andere coureurs met hun teams over de mogelijkheid van een extra pitstop praten, om wellicht het bonuspunt te scoren. Geen van hen durfde echter extreme risico's te nemen. Deze regel is bedacht om de fans te plezieren en dat is in China goed gelukt." Gasly reed op de zachtste band uiteindelijk een 1.34,742, waarmee hij 94 duizendsten rapper was dan de tijd die Vettel op mediums reed.
Meest gelezen