Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bottas bezwijkt onder de druk van Verstappen en Hamilton

Het was een mooie klopjacht in Imola. Max Verstappen jaagde op zijn prooi Valtteri Bottas op het Noord-Italiaanse circuit en wist de Mercedes-rijder op die manier tot een fout te dwingen en uiteindelijk te passeren. Dat moment in de race was illustratief voor het verschil tussen de Fin en de Nederlander, denkt Ruud Dimmers.

Voor Valtteri Bottas was de Grand Prix van Emilia-Romagna een lastige race. De Fin eindigde weliswaar op de tweede plaats, maar had last van een beschadigde vloer doordat hij aan het begin van de race een brokstuk raakte. Bovendien bezweek hij in de race onder de druk van Max Verstappen, die hem tot een fout dwong, waarna de Red Bull-coureur hem voorbij kon steken. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar Ruud Dimmers vindt dat men niet mag vergeten dat Bottas in een Mercedes rijdt. "Je kunt altijd fouten maken, maar je auto rijdt natuurlijk wel op rails", refereert Dimmers aan de ijzersterke wagen van Bottas in de podcast van RacingNews365 . Mercedes vertelde dat Bottas een moeilijke race kende door de kapotte vloer. "Zij kwamen met een verhaal dat hij schade had opgelopen waar hij veel last van had. Dat zal wel zo zijn, maar ik geloof niet dat je daar een seconde per ronde mee verliest." "In de eerste stint maakte Bottas geen fouten, maar in de tweede stint ging het op de harde band gewoon minder met hem. Toen begon hij ook fouten te maken en dat onderdeel zat er al de hele race. Dus ik vind het een beetje een flauw excuus van Mercedes", aldus Dimmers, die Bottas in de laatste races al vaker op een foutje betrapte. Die kleine misstappen van de tweede Mercedes-coureur laten het verschil zien tussen hem en rijders van het kaliber Lewis Hamilton en Max Verstappen, vindt de journalist. "In Imola maakte hij twee à drie fouten, waarbij hij door de laatste net te ver in het grind terechtkomt", vertelt hij over het momentje van Bottas, waardoor Verstappen hem voorbij kon steken. "Dan bezwijkt hij gewoon onder de druk. Hamilton krijgt hem na vijftien ronden zo ver dat hij een fout maakt (GP van de Eifel, red.) en voor Max geldt hetzelfde." "Als je Max Verstappen in je spiegels ziet dan wordt die druk steeds verder opgebouwd en dan is het gewoon wachten op een fout. Je blijft als coureur jagen, net zo lang tot je prooi toegeeft en dat is hier gebeurd", analyseert Coronel de fout van Bottas. "Dat is het verschil met Hamilton of Verstappen. Die kunnen ronde na ronde die rondetijd strak houden en bij Bottas zie je foutjes erin sluipen. Dat is het verschil tussen wereldtopper of een potentiële wereldkampioen en een goed coureur als Bottas", concludeert Dimmers. Coronel weet als coureur hoe lastig het is om met een beschadigde auto te rijden: "Als je eenmaal met een handicap rijdt, dan is het heel moeilijk om dat te compenseren. Dan ga je proberen het te overcompenseren en dan gaat het eigenlijk dubbel fout. Ik maak het ook weleens mee. Het is gewoon een frustrerend gevoel." Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwste RN365-podcast.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'