Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Valtteri Bottas

Bottas stippelt eigen F1-toekomst uit: "Zou geweldig zijn als dat lukt!"

Valtteri Bottas is tegenwoordig een van de meest ervaren coureurs in de Formule 1. De Fin was jarenlang de teamgenoot van Lewis Hamilton bij Mercedes en rijdt nu bij Stake F1. Dat team kende een lastige seizoenstart, maar Bottas houdt hoop, vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365. Ook richt Bottas zijn pijlen op een Audi-zitje in 2026.

Bottas Aus Thursday
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is nog niet het seizoen van Stake F1. Het Zwitserse team heeft geen punten gepakt na drie races, wat vooral toe te schrijven valt aan rampzalige pitstops. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou staan veel te lang stil door problemen met het materiaal en grepen zo naast goede resultaten. Ook in Australië was het weer raak, waardoor een gefrustreerde Bottas de kans op punten zag vervliegen.

RacingNews365 sprak exclusief met Bottas, die ondanks de problemen wel positief blijft. De flamboyante Fin stelt dat Stake F1 snel met updates komt en zo het tij wil keren. De auto presteert namelijk ook nog niet naar behoren.

"Het is een lastige start van het seizoen geweest", vertelt Bottas. "Veel moeilijker dan we hadden gehoopt en de pitstopproblemen hielpen ook niet mee. Maar we hadden wat upgrades bij ons in Australië en in Japan nemen we er ook weer wat mee. Het zit heel dicht bij elkaar, dus mijn hoop ligt veel hoger dan wat we tot nu toe hebben gezien."

Bottas beaamt dat hij een grote rol speelt in de ontwikkeling. "De feedback en het gevoel van de coureur zijn belangrijk, al kan het team tegenwoordig natuurlijk alles meten van de auto. Het werk gaat iedere sessie en iedere week door en we hebben ook nog al het simulatorwerk. We kunnen dan gekke dingen proberen en kijken of er iets van rondetijd in zit. Ik probeer ook mijn ervaring vanuit Mercedes en Williams te gebruiken."

Audi

Stake F1 bevindt zich op dit moment in een overgangsfase. Het Zwitserse team wordt in 2026 omgedoopt tot het fabrieksteam van Audi en menig coureur wil daar wel een zitje bemachtigen. Zo ook Bottas, die over een aflopend contract beschikt. "Dat staat uiteraard bovenaan op mijn lijstje. Het zou fantastisch zijn als het lukt, mede omdat het een geweldig merk is dat altijd goed presteerde in elke klasse. Het is interessant voor mij en ik kan mijn ervaring inzetten als de auto's veranderen in 2026."

Bottas refereert naar de reglementswijzigingen, want Audi moet een gloednieuwe motor bouwen. Bottas ziet dat er al voorbereidingen worden getroffen. "Op dit moment treden er meer mensen toe tot het team. We zijn stap voor stap aan het groeien. Er zijn wat wijzigingen doorgevoerd op de technische afdeling en in het management. Maar we moeten het nog een beetje afwachten. Wel gaf Audi aan dat ze al goed willen presteren in 2026."

De Fin ziet dat het gehele team zich wil bewijzen om zo te kunnen blijven als Audi instapt. "De mentaliteit is zeer belangrijk en het is niet makkelijk om aanpassingen door te voeren als je een paar lastige seizoenen achter de rug hebt. We hebben nu wat positieve resultaten nodig om de sfeer een boost te geven. Maar ik zie dat het personeel zich realiseert dat ze onderdeel van Audi willen zijn nu ze zich voor de lange termijn aan ons gecommitteerd hebben. Ze willen laten zien dat ze goed zijn, of het nu over mensen in de fabriek of het raceteam gaat. Dus ik zie een klein verschil en ze moeten bewijzen dat ze een plekje verdienen."

Rol

Bottas voelt dat hij wat extra's kan bijdragen aan Stake F1 en Audi. "Mijn huidige rol is groter dan het besturen van de auto. Ik probeer ook de teamspirit positief te beïnvloeden en mensen te motiveren als ze een beetje verdrietig zijn. Het gaat soms bijna over niet opgeven. Ik denk dat dat ook mijn rol moet zijn. Als ik signalen van frustratie afgeef, dan breidt zich dat uit. Ik moet gemotiveerd blijven en alles blijven geven wat ik in me heb."

Op korte termijn moeten de updates dus voor succes gaan zorgen. Bottas legt uit waar het Zwitserse team snelheid probeert te winnen. "In Australië hadden we een nieuwe voorvleugel. Dat is vooral een update voor de algemene performance, maar het zou ook voor een betere balans moeten zorgen in de langzame en snelle bochten. In Japan gebruiken we een nieuwe vloer om meer downforce te genereren."

Maar waar legt Stake F1 qua set-up de nadruk op? Wil het team een goede kwalificatie afwerken en proberen te verdedigen in de race of juist plaatsen goedmaken op de zondag? "Het is een compromis. Dit jaar kijken we meer naar de performance in de race, maar we hebben de afgelopen tijd geen goede resultaten behaald in de kwalificatie. Daarom is het een compromis. Als de rondetijden er goed uitzien in de vrije trainingen, kunnen we ons meer op de set-up voor de race focussen. Maar als we qua snelheid over één ronde elke keer laatste staan, wil je dat verbeteren. Als je laatste start, is het nu eenmaal moeilijk om progressie te boeken."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld