De Formule 1 Grand Prix van Miami is het eerste bezoek aan de Verenigde Staten van de drie bezoeken in 2023, met de officiële GP van de Verenigde Staten en de terugkeer naar Las Vegas later dit seizoen. De F1 wil groeien in Amerika en profiteert daarvan met liefst drie races. Er wordt gesproken over mogelijk nóg een race in de VS, maar daar is nog officieel niets over besloten. In Miami spraken we met Valtteri Bottas, die met ons kort vooruitblikt op de vijfde race van het seizoen en over de mogelijkheid van nog een Amerikaanse race. Waar wil de Alfa Romeo-rijder nog graag rijden in de VS? "Laguna Seca zou leuk zijn, maar ik ben er fysiek nog nooit geweest", zegt de Fin tegen RacingNews365 , verwijzend naar het iconische circuit met de Corkscrew (kurkentrekker) bocht. "Ik weet niet of dat mogelijk is met deze auto's, maar dat is een goede vraag. Ik ben er zelf dus niet geweest, maar ik heb het circuit wel gezien op televisie en erop gereden in videogames." Laguna Seca is een circuit van 3,6 kilometer met 11 bochten en ligt in Californië ten noorden van Los Angeles. Momenteel is het circuit gastheer van de IndyCar-seizoensafsluiter. In de jaren tachtig werd er ook door de Formule 1 nog geracet, maar later verplaatsten ze naar Phoenix. De kurkentrekkerbocht is een van de bekendste circuitbochten in de F1.
Miami vergelijkbaar met Bakoe
Bottas kende een moeilijke start van het Formule 1-seizoen met Alfa Romeo. Zijn enige punten scoorde hij in de seizoensopener in Bahrein met de achtste plaats. Sindsdien finishte hij respectievelijk als achttiende, elfde en achttiende in Saoedi-Arabië, Australië en in Bakoe. Volgens de Fin lijkt het circuit van Miami veel op dat van Bakoe, wat weinig hoop biedt voor Bottas en Alfa Romeo-teamgenoot Guanyu Zhou. "De start van het jaar was uitdagend en we hebben nog zeker genoeg werk te verrichten", zo vervolgt hij. "Miami is te vergelijken met het circuit in Bakoe: lange rechte stukken en een aantal smalle secties. Wat hier wel anders is, dat zijn de snelle bochten in de eerste sector. Een goede start maken is lastig hier en verder is het verloop nog lastig te voorspellen. We staan absoluut niet waar we willen staan." "Ik hoop dus dat alles wat beter zal worden, maar we hebben dit weekend nog geen upgrades. Laten we hopen dat het circuit ons wat beter ligt. Het gevoel in de auto is op zich niet slecht, de balans ook niet. Vooral de efficiëntie van de aerodynamica en het krijgen van meer grip is in combinatie met drag verwijderen een probleem. Fundamenteel is er echter niets mis met onze auto", aldus Bottas.
Meest gelezen