De voorspelde verkeerschaos kwam uiteindelijk helemaal aan het einde van Q1 toch uit. Sebastian Vettel was bezig met een snelle ronde toen hij bij het ingaan van de laatste echte bocht twee Haas-bolides op zijn pad tegen kwam. Nikita Mazepin en Mick Schumacher, kibbelend om track positie, reden de Duitser in de weg. Vettel kon zijn ronde in de prullenbak gooien en start op zondag vanaf P17. Beide Haas-coureurs werden op het matje geroepen bij de stewards, maar kregen geen straf. Weliswaar oordeelden de stewards dat Vettel zeker in de weg was gezeten door de twee jongelingen van Haas, ze kwamen ook tot de conclusie dat dit niet 'onnodig' gebeurde. Vettel gaf bij de stewards ook aan dat er 'simpelweg te veel auto's op een plek tegelijk waren', zo staat vermeld in het document van de stewards. Er waren volgens de stewards inderdaad zes coureurs wachtende en allemaal reden ze tergend langzaam, terwijl de Aston Martin-coureur met 240 kilometer per uur aan kwam geraasd. Daarom kregen de Haas-coureurs geen straf. Mazepin was niet blij met de actie van zijn teamgenoot, die de Rus zou hebben ingehaald terwijl dat niet de bedoeling was. "Ik ben heel erg geïrriteerd, want zo lastig hoeft het niet te zijn. In de Formule 1 ben je het ene weekend de voorste in de kwalificatie, de andere keer ben je de achterste wagen van het team. In Imola heb ik die regels een keer aan mijn laars gelapt en toen heb ik op mijn kop gekregen." "Dit weekend was het mijn beurt om de eerste te zijn en het is al de tweede keer dat mijn teamgenoot me inhaalt en er expres voor zorgt dat ik in verkeer beland, waardoor mijn laatste poging fucked is", zo hekelt Mazepin zijn teamgenoot. Schumacher was zich van geen kwaad bewust. "In mijn ogen heb ik niets fout gedaan. Op de radio is alles besproken, maar dat kan Nikita natuurlijk niet horen. Toch was het zo, dus ja. Beiden zaten we in een situatie die niet fijn was en die laatste bocht was wat lastig. We reden uiteindelijk in de weg voor Vettel en dat is eigenlijk de laatste persoon die ik zou willen blokkeren op de grid. Dat spijt me dus enorm", aldus de Duitser.
Meest gelezen