Ross Brawn stond jarenlang aan het hoofd van de technische afdeling van Ferrari en behaalde grote successen met Michael Schumacher. Momenteel is de Brit werkzaam voor F1-eigenaar Liberty Media om de sport op technisch vlak te hervormen. Brawn blikt vanuit zijn expertise terug op de crash tussen Max en Daniel. Een schuldige aanwijzen vindt hij totaal niet relevant, het gaat hem juist om de oorzaak van de crash. "Ik ga niet in op een eventuele schuldvraag, maar denk dat de beslissing van de stewards om een reprimande te geven terecht was. Wel wil ik de crash vanuit technisch oogpunt belichten. Ricciardo werd passagier van zijn eigen auto op het moment dat hij zijn richting koos en Max van richting veranderde. Hij verloor hierdoor veel downforce, waardoor hij nooit op tijd kon remmen." "Vaak praten we alleen over downforce in de bochten, maar het effect tijdens het remmen is enorm. Neem een deel van die druk weg en wat zondag gebeurde is onvermijdelijk."
Volgens Brawn ligt daar ook de uitdaging voor de toekomst voor de Formule 1. Coureurs moeten meer op de limiet kunnen knokken en hun voorgangers beter kunnen volgen. In 2021 komt er dan ook een compleet nieuwe generatie van F1-auto's. Volgend jaar wordt er een eerste stap gezet door het ontwerp van de voor-en achtervleugels aan te passen. Een goede beslissing aldus Brawn. "Het is een belangrijke eerste stap. De veranderingen zijn erop gericht om meer inhaalacties in 2019 te krijgen. De beslissing komt na gedegen onderzoek door de meeste teams en diverse voorstellen van de FIA. Het toont aan dat de teams ook willen samenwerken om te komen tot een betere en spectaculairdere Formule 1."
Meest gelezen