DDRS (Double DRS System), Front F-duct, W-duct, er circuleerden eind 2011/2012 een hoop termen voor de bijzondere nieuwe vondst van het Mercedes-team, waar in die tijd Michael Schumacher en Nico Rosberg voor reden. De uitvinding was geen lang leven beschoren, want het werd snel verboden door de FIA. Het idee was eigenlijk even simpel als briljant. Mercedes plaatste achter de klep van de DRS aan weerszijden een ingang van een smalle luchtschacht. Die luchtschacht kronkelde van achteren naar voren door de auto, om via de neus en de draagsteunen van de voorvleugel via twee sleuven onder de voorvleugel uit te komen. De lucht onder de vleugel droeg er aan bij dat het aerodynamisch effect van de voorvleugel werd gereduceerd. Zo profiteerde Mercedes op de rechte stukken van een dubbele werking van het DRS-systeem. De concurrerende teams waren van mening dat de aerodynamica werd beïnvloed door het handelen van de coureur, wat verboden was. Mercedes kwam er gaandeweg het seizoen achter dat het systeem gepaard ging met neveneffecten. De ontwikkeling van beide vleugels werd namelijk bemoeilijkt. De endplates van de achtervleugel moesten bijvoorbeeld vrij dik zijn, om een luchtschacht te kunnen herbergen. In de sleuven onder de vleugel kwam bovendien puin vast te zitten, met negatieve gevolgen. En de FIA? Die stond het systeem toe voor het seizoen 2012, om het vervolgens vanaf 2013 volledig te verbieden. Onder andere Red Bull hadden al een eigen variant van het dubbele DRS-systeem in ontwikkeling.
Meest gelezen