Dat Ferrari na twee Grands Prix al een podiumfinish heeft veroverd, mag een wonder heten. Het design van de SF1000 bleek zwaar tegen te vallen, waardoor de Italianen niet mee kunnen aan de top. Oud-Formule 1-coureur Martin Brundle windt er in zijn column voor Sky Sports geen doekjes om. "Sinds de FIA de touwtjes op bepaalde vlakken steviger in handen heeft genomen is Ferrari overduidelijk een aanzienlijke hoeveelheid snelheid verloren, en het chassis en de aerodynamica zijn momenteel ook niet sterk genoeg." Tijdens het eerste weekend waren de Ferrari-coureurs en zeker Sebastian Vettel zeker niet te spreken over de de Ferrari-bolide, die erg lastig te besturen was. Daaropvolgend zette de fabriek in Maranello alle zeilen bij om nieuwe updates naar Oostenrijk te brengen voor het tweede raceweekend. Die deden hun werk, althans qua gevoel. Vettel en Leclerc erkenden na de vrije trainingen voor de Grand Prix van Stiermarken meteen dat het een grote stap vooruit was. Het probleem: de rondetijden bleven achter. De kwalificatie voor het tweede weekend, op een natte baan, liep niet veel beter dan een week eerder. Het is iets wat bij de coureurs nog meer pijn moet doen denkt Brundle. "Om het nog eens erger te maken lieten Vettel en Leclerc meteen dat de auto goed gebalanceerd aanvoelde. Erger dan dat kan het niet, een auto hebben die oké aanvoelt, maar tegelijkertijd ook nog eens traag is. In dat geval heb je als coureur liever een auto die lastiger is om te besturen. Laten we hopen dat het slechts lag aan het circuit." De crash tussen de twee coureurs tijdens de race op zondag maakte het doemscenario dan ook compleet. "In dit relatief korte seizoen wordt het een grote uitdaging om de auto en de motor te verbeteren in aanloop naar 2021. Een ontevreden Vettel hebben ze al de deur gewezen en het laatste wat het team kon gebruiken was een kettingbotsing tussen de twee coureurs", aldus de kritische voormalig Formule 1-coureur.
Meest gelezen