Als dertiende en veertiende kwamen de Ferrari-coureurs aan het einde van de race op Spa-Francorchamps over de streep. Het was een pijnlijke middag voor de Italianen, die sinds de aanscherping van de regels aan het einde van het vorige seizoen plots nergens meer te bekennen zijn. De achterstand op Spa op de winnende Mercedes-coureur Lewis Hamilton, 73 seconden, in de 32 ronden na de safety car, spreekt volgens voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle boekdelen. Het was een pijnlijke vertoning. "Dertiende en veertiende, terwijl Sainz niet van start ging, dat was de ware snelheid van Ferrari, dat vorig jaar nog van poleposition vertrok", zo luidt de harde conclusie van de analist in zijn column voor Sky Sports . Natuurlijk komt dat door de aangescherpte regels omtrent de motor, maar volgens Brundle had Ferrari nóóit achter een Alfa Romeo-wagen mogen eindigen. "Wat er ook mis was met hun motor dat moest worden gestopt, wat zullen we nooit weten, heeft de prestaties van Ferrari gedecimeerd. Dat legt echter niet uit dat Kimi Raikkonen, met dezelfde motor, in een Alfa Romeo Sebastian Vettel kon inhalen en voor kon blijven." Het is tekenend voor Ferrari, dat volgens Brundle gestraft lijkt te zijn voor hun praktijken. "Het is alsof ze vanwege slecht gedrag terug zijn gestuurd naar de achterkant van de klas, maar desondanks dat moet hun bolide beter zijn dan die van Alfa Romeo. Charles Leclerc wist aan het begin van het seizoen nog het maximale uit zijn bolide te halen, maar nu niet meer. Het was zondag pijnlijk om te aanschouwen en het is niet wat F1 nodig heeft." Hopelijk wordt het in de toekomst beter, zo gaat de Britse coureur verder. "Er is genoeg geld aanwezig in de Formule 1. Hopelijk met de nieuwe structuur, qua kostenplafond in 2021 en regels in 2022, zullen alle twintig coureurs binnenkort binnen een seconde van elkaar zitten. Voor een gezonde toekomst van de sport is dat noodzakelijk." "De komende twee races in Italië zullen een lijdensweg worden voor Ferrari", aldus Brundle.
Meest gelezen