Voor Lando Norris draaide de Grand Prix van Canada uit op een drama. De Brit vocht in de slotfase een fel robbertje uit met Oscar Piastri, waarna het door een fout van Norris tot een touché kwam. De gevolgen voor Norris waren groot, aangezien hij de muur in vloog en nul punten scoorde. Voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle probeert het moment te verklaren.
"Het was goed van Oscar dat hij die eerste move aan zag komen, want Lando lag ver achter toen hij de actie plaatste in bocht 10", vertelt Brundle tegenover Sky Sports. "Lando dacht (opkomen startfinish, red.) waarschijnlijk dat hij hem te pakken had, omdat Oscar onder een moeilijke hoek de laatste chicane inging en breed uitwaaierde. Oscar was echter niet bepaald aardig voor hem, maar waarom zou hij dat ook zijn? Lando leek vol te houden aan de linkerkant, terwijl dat niet nodig was..."
Brundle zoekt dan ook niet te veel achter de crash zelf. "Ik denk dat het niets anders was dan dat hij niet vroeg genoeg inzag dat het niet zou lukken, waarna hij met zijn voorvleugel over de achterbanden van Piastri schuurde. Het was gewoon erg onhandig en onnodig."
Principes
McLaren stelde na de race direct dat er niets aan de regels en principes zou gaan veranderen. Brundle snapt dat wel. "Ik denk dat dat te danken is aan de racers in Zak Brown en Andrea Stella. Lando kreeg verder te horen dat hij de DRS moest gebruiken, zijn batterij moest gebruiken en Piastri moest aanvallen. Ik bewonder dat en zou daar geen kritiek op hebben. De regels, die werden overtreden door Lando, zijn dat je hard racet als je allebei meedoet om het kampioenschap. Je mag echter niet tegen elkaar aanrijden, en dat is wel gebeurd."
"Zoals ze vaak hebben gezegd, was het onvermijdelijk. Maar er stond toch geen titel op het spel? Ze vochten om de vierde en vijfde plaats, dus het heeft geen zin om tegen elkaar aan te rijden. Het is niet het einde van de wereld, verre van dat, maar het is moeilijk voor Lando."
Daarna volgt de spijkerharde boodschap van Brundle, want volgens hem moet Norris snel verbeteren om überhaupt een keer een titel te winnen. "Lando staat op achterstand. Hij heeft weekenden waarin hij volledig dominant is, zoals in Melbourne en Monaco. Verder valt alles in duigen en dit was een van die weekenden. Hij maakte een fout in zijn eerste ronde in Q3 en reed vervolgens een rommelige laatste ronde waardoor hij geen goede positie op de grid bemachtigde. Hij loste dat allemaal op en reed echt goed in de race, eigenlijk vóór het incident. Hij wachtte eerst af, ging er daarna vol voor toen dat nodig was en herstelde zich effectief."
"Als hij dit soort weekenden niet voorkomt, wint hij geen wereldtitel. Zo simpel is het. Hij moet vrijwel altijd op zijn best presteren, net als Max Verstappen. Oscar is veel stabieler in zijn prestaties, week in week uit, veel consistenter. Ik vind het erg verwarrend dat er twee verschillende prestatieniveaus zijn. Hij moet het ene niveau achter zich laten en vaker het andere niveau laten zien, maar er is nog een lange weg te gaan. Dat betekent niet dat hij helemaal uit het kampioenschap ligt. Maar als je kijkt naar de ommekeer in punten, van het voordeel dat hij uit Melbourne meenam naar wat hij nu heeft, dan is dat een verschil van 45 punten in die tijd", sluit Brundle af.
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!