Naast de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn de gridstraffen vaak het meest besproken onderwerp binnen de Formule 1-wereld. Niet iedereen kan zich vinden in de besluiten van de FIA en er is regelmatig kritiek op de straffen die de coureurs opgelegd krijgen. Zo kregen Verstappen en Bottas in Qatar een gridstraf voor het negeren van gele vlaggen tijdens de kwalificatie. Martin Brundle is het niet eens met de FIA en noemt de straffen voor Verstappen en Bottas zwaar. "De FIA doet het over het algemeen geweldig in de zeer complexe wereld van de F1, maar ze hebben een paar besluiteloze weken achter de rug sinds het beruchte bocht vier-incident tussen de titelkandidaten in Brazilië", aldus de voormalig F1-coureur bij Sky Sports . Het was een verwarrende situatie op Losail. Een marshal zwaaide met de gele vlaggen, maar voor de coureurs was dit nauwelijks te zien. "Ik sta er volledig achter dat gele vlaggen moeten worden gerespecteerd", vervolgt Brundle. "Maar vanuit de cockpit zagen de coureurs tijdens hun laatste kwalificatiepoging geen zichtbare vlaggen, geen waarschuwingslichten op hun stuurtje en geen berichten vanaf de pitwall."
"Uiteindelijk maakte het voor Verstappen weinig verschil"
Volgens Brundle waren er 'verzachtende omstandigheden' aan de orde, waardoor er lichtere straffen uitgedeeld hoorden te worden. "Ik zou de relatief slecht verlichte marshalpost hebben gemist. Het feit dat Carlos Sainz werd vrijgesproken omdat hij het gaspedaal losliet na de stilstaande auto (Pierre Gasly, red.) onderstreept nogal de verwarring. Maar regels zijn regels, denk ik." De race-uitslag was er echter niet anders op geworden, moet Brundle toegeven. "Uiteindelijk maakte het voor Verstappen geen verschil, behalve dat hij in de eerste bocht elke kans op een aanval verspeelde." De Nederlander werd uiteindelijk tweede achter titelrivaal Hamilton.
Meest gelezen