Het was een race vol incidenten voor Max Verstappen in Hongarije. Het begon al bij de start met het verkrijgen van de tweede plek van Lando Norris, die hij later weer terug moest geven. Vervolgens waren er de nodige verkeerde strategische calls vanaf de pitmuur bij Red Bull Racing en kwam Verstappen nog in aanraking met Lewis Hamilton.
Voormalig Formule 1-coureur en hedendaags analist bij Sky Sports F1, Martin Brundle, velt zijn oordeel over het rijden van Verstappen in Hongarije, te beginnen bij het incident in de eerste ronde. "Het was een redelijke run naar de remzone van de eerste bocht en Norris, Oscar Piastri en Verstappen kwamen daar zij aan zij aan. Aan de binnenkant had Piastri er goed aan gedaan om zijn positie aan de rechterkant te behouden, terwijl Norris hem probeerde te intimideren", zo vertelt Brundle bij Sky Sports F1.
"Ook deed Piastri er goed aan om geen contact te maken met zijn teamgenoot, die in de sandwich zat, om zo de leiding te nemen. Verstappen zat aan de buitenkant en had geen ruimte, gaf gas en vloog als een raket over de uitloopzone om de tweede plaats over te nemen van Norris. Hij moest die onvermijdelijk teruggeven, zelfs naar de inschatting van Red Bull. Dit was het begin van een tirade aan boze berichten van Max, die zijn race zou bepalen."
Die tirade kreeg een vervolg in de eerste serie pitstops. Daar waar Lewis Hamilton in rondje 16 zijn pitstop maakte, kwam Verstappen vijf rondjes later naar binnen. "Terwijl Lewis vond dat dat te vroeg was, vond een woedende Verstappen dat het team hem veel te laat naar binnen riep, omdat hij zijn positie op de baan verloor aan Hamilton. Er zat veel angst in de radioberichten van Max, waar ook nog veel moest worden weggepiept. En dat terwijl hij zijn geduldige race-engineer en vriend Gianpiero Lambiase hekelde, net als het team dat hem al zijn race-overwinningen en drie, binnenkort waarschijnlijk vier, wereldkampioenschappen heeft bezorgd."
Brundle vervolgt: "Ik zeg altijd dat je niet kunt kiezen wat je leuk vindt aan sporters van wereldklasse. Ze komen als een pakket dat bijdraagt aan hun succes. Ik ben zo'n fan van Max als coureur en als persoon. Ik heb ontzag voor zijn talent, maar ik zou willen dat hij het team niet zo behandelde. Zijn nalatenschap zou meer over het sportieve aspect moeten gaan, maar we kennen nu de twee woorden, bestaande uit slechts zeven letters, die hij op die uitspraak zou antwoorden."
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!