Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle verdedigt Hamilton na 'briljante' overwinning Verstappen

Ook Martin Brundle genoot net als vele fans van de strijd tussen Red Bull en Mercedes op Paul Ricard. Hij zag hoe Red Bull haar rivaal te slim af was en hoe Verstappen een geweldige zege veroverde.

In aanloop naar het Franse Grand Prix-weekend waren veel fans niet tot nauwelijks enthousiast. De vorige twee edities van het GP-weekend waren namelijk alles behalve spectaculair. Al na een enkele bocht was het echter duidelijk dat het een heerlijke zondagmiddag ging worden op Paul Ricard. Ook Martin Brundle geniet met volle teugen van het gevecht tussen Red Bull en Mercedes, waar iedereen al jarenlang naar smachtte. "We zijn hier al zeven seizoenen op aan het wachten en het is het wachten zeker waard geweest. Het gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, en dus Red Bull en Mercedes, gaat om snelheid, consistentie, racecraft, risico en elke dag presteren. Ik ben heel blij dat ik dit mee mag maken", zo glundert de oud-coureur in zijn gebruikelijke column voor Sky Sports . Brundle keek toe hoe Hamilton meteen de leiding overnam van polesitter Verstappen. "Door de regen die in de ochtend was gevallen was er minder grip op weg naar bocht één. Max kreeg te maken met een achterkant die uitbrak en zo claimde Hamilton de leiding", herinnert hij zich, alvorens hij vertelt hoe het begin van het Mercedes-einde tot stand kwam. "Mercedes leek in de beste positie te zitten en Bottas zag er heel snel uit, terwijl het trio langzaam wegreed bij Perez en de rest. Mercedes vroeg echter meer van haar banden en door vibraties bij Bottas moest hij als eerste van de leiders naar binnen. Red Bull reageerde een ronde later en daarna haalde Mercedes Hamilton naar binnen." Het plannetje van Mercedes leek toen in duigen te vallen. "Het had er alle schijn van dat Mercedes de undercut op Vestappen uit wilde voeren op Bottas en zo Lewis aan de leiding houden. Ze zeggen dat dat niet het geval was, maar ze verloren er in ieder geval wel veel door. De undercut was heel erg krachtig en Mercedes stonden daardoor op de verkeerde voet. Hun data voorspelde zelfs dat Lewis goed zou zitten en de Brit vroeg zich na afloop ook hardop af hoe het mis kon gaan." En dus nam Verstappen de leiding over, alvorens hij die in ronde 32 weer weggaf toen Red Bull koos voor een gewaagde strategie. "Toen had Mercedes nog twee dingen waar ze op konden hopen. Dat Bottas Max op zou houden, of Lewis iets magisch kon doen met zijn oude banden, zoals hij in het verleden al wel vaker had gedaan. Toch konden ze beiden een briljante Verstappen-overwinning niet voorkomen." Hamilton maakte zich niet al te breed op het moment dat zijn Red Bull-concurrent hem in de voorlaatste ronde inhaalde. Onder meer Nico Rosberg had commentaar op zijn oud-teamgenoot, die te soft zou zijn geweest, maar Brundle wil daar niets van weten. "Ik ben het er niet mee eens dat Lewis te soft was toen Verstappen hem inhaalde." "Hij had geen banden meer over en de inhaalactie was onvermijdelijk, aangezien Red Bull veel rechtelijnsnelheid had en Verstappen DRS tot zijn beschikking had. Het was hetzelfde verhaal toen de Nederlander in Hongarije 2019 en Barcelona 2021 in werd gehaald door Hamilton op versere banden. Toen verdedigde hij ook niet super agressief." "Het is alsof je bij een schaakwedstrijd je koning omgooit omdat je niet meer kunt ontsnappen aan het verlies. Dan kan je beter die 18 punten voor de tweede plaats mee naar huis nemen en je wonden likken in plaats van mogelijk je banden helemaal vernachelen of je voorvleugel kwijtraken", zo sluit Brundle, die niet kan wachten tot de dubbele race in Oostenrijk, af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal